Taas räägitakse tõusvast kinnisvaraturust, kinnisvaravahendajad kuulutavad investorite turule tulekut ning see sunnib meenutama, mis toimus eelmise kinnisvaramulliga, kirjutab Grand Kinnisvara juht Marek Kerna.
Kinnisvaramull tekib tavaliselt paljustki spekulatiivsete ostudega kahe grupi poolt. Esimene grupp ostis kinnisvara lühiajaliselt, et seda mõni aeg enda käes hoida (parimal juhul remontida ja korrastada) ja müüa see enne, kui pankade meelitusintress jälle soodsamaks muutub. Teine grupp aga kasutas oma kinnisvara sularahaautomaadina, võttes kinnisvara müües hinnatõusu puhul raha välja ja paigutades selle järjekordselt uude, suuremasse projekti.
Oldi ülimalt kindlad, et mulle pole olemas või on mull nii tugev, et ei lõhke kunagi. Statistikud väidavad, et taoliste tehingute maht ulatus kuni veerandini kogu kinnisvaratehingute mahust. Raha said pankadest isegi need investorid, kelle põhitegevusala oli kinnisvarast väga kaugel. Omatava kinnisvara hulk muutus edukuse etaloniks.
Seesuguste „investorite“ turule tulek, loomulikult pankade abiga, viis meid 2007. aastal situatsiooni, kus äkki avastati, et mulli pindpinevus on nii suur, et oleks aeg hakata õhku välja laskma. Mulli vastupidamisvõime muutus nii õhukeseks, et viimane aeg oli kõik kraanid kohe kinni keerata. Tagajärjeks oli isegi elujõuliste projektide peatamine ja järsk hindade langus. Pettumus oli ülisuur. Kes taipas mulli olemust, hakkas kohe müüma kõike, mida müüa andis. Kes seda ei taibanud, on nüüdseks oma laevadega põhjas.
Loomulikult võiks lisaks pankadele suunata kriitikanooli ka valitsussektorile, kus poliitikud enda jätkuva populaarsuse nimel ja valimiste eel eriti agressiivselt rõhutasid igaühe õigust kodule.
Nagu ikka, järgneb igale mõõnale (loe: mullile) tõus ja igale tõusule järgneb uus mull. Kinnisvaravahendajad juba reklaamivad igasuguste „investorite“ tulekut. Ja ainukesed mullid, mis ei lõhke, on jutumullid...
Seotud lood
Kaubanduspindade turul on märgata reaalset elavnemist ja väiksemate projektide alustamist. Investorid jätkavad äripindade turul järjest aktiivsemalt sobiva asukoha ja tootlusega objektide otsimist, selgub Ober-Haus Kinnisvara I kvartali turuülevaatest.
Igor Möldrile ja Marko Kullile kuuluv Solution Management, mis eilsest tegutseb ärinime Capital Mill all, plaanib lähiaastatel kasvatada ärikinnisvara portfelli mahtu 100 miljoni euroni.
Colliersi investeeringute ja hindamise juhi Margus Tinno sõnul on märkimisväärselt aktiviseerunud ärikinnisvara investeeringute turg ning lisaks investorite huvile osta, on kasvanud ka omanike valmidus hea kvaliteediga äriobjekte müüa.
Samal ajal kui kohalikud kinnisvaraarendajad nuputasid kriisi ajal, kuidas olemasolevast varast lahti saada või sellega nina vee peal hoida, ostsid Venemaa päritolu investorid üle Eesti kokku kümnete miljonite eurode eest ärikinnisvara.
Maailma suurim kaablitootja Prysmian on tutvustamas kontserni uut äristrateegiat, millega liigutakse kaablitootjast täislahenduste pakkujaks. Ettevõtte juhi Massimo Battaini sõnul on viieaastase äristrateegia Connect to Lead eesmärk ära kasutada praegust turupositsiooni oma tugevuste arendamiseks ja kindlustamiseks ning olla eestvedaja kaablitööstuse innovatsioonis.