• 19.11.15, 16:01
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Energiasõltumatus teeb päriselt iseseisvaks

Eesti saab olla täiesti energiasõltumatu, see tagab meile püsimajäämise kõigis kriisides, kirjutab OÜ Head planeerimisekspert ja ettevõtluskonsultant Kaur Lass.
Energiasõltumatus teeb päriselt iseseisvaks
  • Foto: Meeli Küttim
Pane tähele
27. novembril toimub VI Energia Aastakonverents GAAS PÕHJA! kus on kohal ka Euroopa Komisjoni asepresident energeetika valdkonnas Maroš Šefčovič, kes räägib Euroopa plaanidest energiavaldkonnas ja vastloodud energialiidust.
Lisaks astuvad üles Eesti energiasektori võtmeisikud.
Vaata infot lähemalt konverentsi kodulehelt.
Eesti võiks olla täiesti energiasõltumatu. Kui me fossiilkütuseid enam ei pea sisse ostma, saame kütuste sisseostult kokku hoitavat raha kasutada elanike elatusjärje parandamiseks.
Energiasõltumatuse saavutamiseks tuleb bussid, veokid ja traktorid panna sõitma biogaasil ja biodiislil ning sõiduautod elektril või biogaasil. Selleks tuleb ajakohastada elektriautode laadimisvõrku ja välja arendada üleriigiline surugaasitanklate võrgustik. Samuti tuleb meil leida ratsionaalne viis biodiisli tootmiseks. Näiteks saab seda teha mõne toiduaine kasvatamisel veel mitte kasutatavast toodagu jäägist.
Soosime elektriautot
Elektriautode jaoks on meil taristu olemas. Tuleb asuda soosima Tesla Model S tüüpi pika läbisõiduga (500 km) uusima põlvkonna elektriautode kasutust, mis laadimisvajaduse linnaoludes kaotab. Võiks jätkata elektriautode ostu toetuste jagamist põhimõttel, et soodustuse suurus on seotud akude mahutavusega. Mida suurem mahutavus, seda suurem on soodustuse protsent auto hinnast. Varem või hiljem jõuavad siis ka rikkamate inimeste ostetud autod teisele ringile. Teslaga tasuks läbi rääkida, et me saaks Eestisse kogu maad katva supercharger-võrgustiku. Võiks küsida autodele ka hulgihinda, mille vastu saaksime elektriauto tootjate toodangu hüvesid oma põhjamaise kliima näitel reklaamida.
Energia tuulest ja päikesest
Meil on olemas kõik võimalused toota elektrit senisest enam tuulest ja päikestest. Taani kasutab taastuvenergiat 50% mahus kogu oma elektritoodangust ja on seadnud 2050. aastaks sihi olla 100% taastuvenergia kasutaja. Seega saame seda teha ka meie, sest meie energiavajadus on neist väiksem. Julgeoleku aspektist on meie geograafilises asukohas oluline tagada just hajutatud elektritootmine. Nii ei saa elektrivarustust ühe sihitud terroriakti või rünnakuga halvata.
Põlevkiviressurss võimaldab katta ülejäänud elektrienergiavajadust, kuni otsime oma teed 100% taastuvenergiani jõudmiseks. Põlevkivist saame toota puudujääva diislikütuse suurveokitele. Samas valitseb trend, et rahvusvahelisi autovedusid ja laevaliiklust viiakse gaasile (LNG) üle. Seega võib-olla on mõistlik jätta põlevkiviõlist diisli tootmine suure investeeringu kulu tõttu hoopis vahele? Näiteks tuues kasutusele enam trolle, elektribusse jms. Kui meie elektrienergia on kodumaine, tasub otsida lahendusi, et seda kasutaks lisaks eraautodele ka ühissõidukid.
Toitu kasvatame ise
Energiasõltumatu saame olla ka oma toidu tagamisel. Meil on piisavalt vaba maad ja kui me baastoiduained ise toodame, siis saame isegi sõja vms kriisi korral edukalt siin toime tulla. Ilma jääme vaid banaanist, mandariinist jt eksootilisest toidulaua lisast, aga saame siiski edukalt omaette hakkama. Kui toodame toitu ökoloogiliselt puhtalt, saaks meist Bhutani järel teine ökotoidumaa. See väärtustaks “Made in Estonia” tähendust maailmaturul.
Põlevkivienergeetika know-how, Eleon-tüüpi uue põlvkonna tuulikute ja TTÜs väljatöötatavate uue põlvkonna päikesepaneelide eksport ning (öko)toiduainete ning biogaasi kohapeal tootmine loovad meile nii töökohti kui ka positiivset väliskaubanduse bilanssi. Nii saame ka osta kõiki neid tarbekaupu, mida me ise ei tooda.
Energiasõltumatuse võlu on tegelik iseseisvus. Meid ei ole võimalik siis survestada kütuse-, toidu- ega ka energiakraanide kinnikeeramisega. Keerulises olukorras peaksime loobuma vaid lõbudest, aga ei kaotaks inimväärse elu võimalust. Globaalne finantskriis on siin hea võimalus selle mudeli jätkusuutlikkust esile tõsta.
Artikkel ilmub Tallinna Kaubamaja, Danske Banki, EMT ja Elioni, ACE Logisticsi, Combimilli ning Äripäeva arvamuskonkursi Edukas Eesti raames.

Viimased uudised

Uudised
  • 17.04.25, 13:30
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Suur lugu
  • 17.04.25, 12:52
Ühishoone – turvaline kindlus igasse linna ja maakonda
Uudised
  • 17.04.25, 12:51
Eesti ranged energiamärgised muudavad ehituse kallimaks
Leedu A++ energiaklassi hoone võib Eestis saada vabalt C-energiaklassi hinnangu.
Börsiuudised
  • 17.04.25, 12:21
Oma Ehitaja alustab Liveniga Põhja-Tallinnas uut arendust
Uudised
  • 17.04.25, 12:15
Omavalitsused ootavad riigilt teede korrashoiuks suuremat tuge
Uudised
  • 17.04.25, 10:48
Mapri ehitab Peetrisse suure autokeretööde hoone. “See on julge käik”
Ehitustööde tellija on TKM Kinnisvara. Peetrisse kerkivad ka Amservi 12 000-ruudune esindus, rajajaks Capital Mill ning 9000-ruudune Mercedes-Benzi sõiduautode esindus, rajajaks Kaamos Kinnisvara.
Uudised
  • 17.04.25, 09:02
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Levinud on suhtumine, et kindlam on ehitada uus, mis vastab standarditele ja tänapäeva nõuetele.
Ajakiri
  • 16.04.25, 16:46
Ehitaja ajakiri aprill 2025

Hetkel kuum

Mapri Ehituse juhatuse esimehe Priit Jaaganti sõnul on otsuse taga seni vastuseta küsimused.
Uudised
  • 15.04.25, 11:46
Mapri Ehitus asendab Tartus vajunud maja uuega
Mapri Ehitus: “Me tahame teada, mis Lubja tänava maja vajumise põhjustas.”
Arendus rajatakse arhitektuuribüroo Molumba võidutöö järgi.
Uudised
  • 14.04.25, 08:04
Lasnamägi laieneb: juurde ehitatakse 300 uut korterit
Sirin Development plaanib Vaelasse rajada kuni 130 000 ruutmeetri suuruse logistikapargi.
Uudised
  • 16.04.25, 07:41
Sirin Developmenti Eesti suurim arendus ehitatakse Vaelasse
Sarikapeolised.
Uudised
  • 14.04.25, 07:47
1Partner Ehitus sai Invego uue ärihoone sarikate alla
Autokeretööde hoone põhjast (Visuaal: EMP A&I).
Uudised
  • 17.04.25, 10:48
Mapri ehitab Peetrisse suure autokeretööde hoone. “See on julge käik”
Ehitustööde tellija on TKM Kinnisvara. Peetrisse kerkivad ka Amservi 12 000-ruudune esindus, rajajaks Capital Mill ning 9000-ruudune Mercedes-Benzi sõiduautode esindus, rajajaks Kaamos Kinnisvara.
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Uudised
  • 17.04.25, 13:30
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Uudised
  • 17.04.25, 09:02
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Levinud on suhtumine, et kindlam on ehitada uus, mis vastab standarditele ja tänapäeva nõuetele.
Valmiva hoone katusele paigaldatakse enam kui 150 paneeliga päikesepark (Foto: YIT).
Uudised
  • 16.04.25, 16:30
YIT tähistas Kristiine uue kortermaja sarikapidu
Vaata galeriid.

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Ehitusuudised esilehele