• 21.06.11, 17:29
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Järjest kallinev nafta muutis tee-ehituse õnnemänguks

Ootamatult kõrgele tõusnud nafta hind on seadnud Eesti tee-ehituse ettevõtted sundseisu, kus varem sõlmitud lepingud toodavad 10 kilomeetri kohta mitmeid miljoneid kahjumit.
Viimase kahe aastaga on asfaldi hind vähemasti kahekordistunud. Nafta hinnatõusu lõppu pole näha, kuid tuleval aastal peavad tee-ehituse masinad loobuma erimärgistatud kütusest, mis tõstab ehitushinda veelgi.
Hea, kui töötame 2-3%-lise rentaabluse piiril ja teenime tasa masinate kulumise, kuid möödunud aastal see nii ei olnud, rääkis Äripäevale Trev-2 Grupi nõukogu liige Lembit Makstin. Mehe sõnul jäi praegu Männiku teed ehitav ettevõte mullu miinusesse, mistõttu pidi kaasama värsket raha.
Markantsematel juhtudel võib nafta ja bituumeni hinna kallinemise tõttu ühes hankes ehitatud tee iga ruutmeetri hind anda 15% kahjumit, avaldas Eesti Asfaldiliit täna. See on näha ka liidu liikmesettevõtete 2010 majandusaruannetest. Kõigi ettevõtete käibed on silmnähtavalt vähenenud, kuid sellele lisanduvad miljonitesse kroonidesse ulatuvad kahjumid.
Asfaldiliit on tulutult püüdnud maanteeameti ning majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga läbi rääkida takistamaks ühelt poolt ehituskvaliteedi langust ning teisalt ettevõtteid hinges pidada. Seni pole kaks aastat ametnike vahet jooksmist tulemusi andnud.
Trev-2 Grupi nõukogu liige Lembit Makstin ja ettevõte juhatuse esimees Tõnis Pleksepp kinnitasid otsekui ühest suust, et ettevõtted loodavad bituumeniindeksi kehtestamisele, kuid ehkki otseseid takistusi selle kasutusele võtuks pole, sõlmitakse lepinguid edasi vanamoodi. Tööde ajal kasvanud bituumeni hind väljendub ehitatavate teede lühenemises ja plaanitust kitsamaks jäämises. Kokku hoitakse aga ka mujal, näiteks kõnniteelt ning äärekividelt.
Eesti asfaldiliidu juhatuse esimees ja Lemminkäinen Eesti ASi juht Sven Pertens rääkis, et ametnikud ootavad bituumeniindeksi kasutamiseks poliitilist otsust. Seega peaks otsus tulema majandus- ja kommunikatsiooniministrilt Juhan Partsilt, kes pole aga liidu nimel aprillis saadetud kirjale siiani vastanud.
"Nafta hinna tõus ja langus maailmaturul ei sõltu Eesti ettevõtjatest, küll aga mõjutab meid," ütles Pertens. Lihtsa näitena tõi ta 2009. aastal sõlmitud lepingu, mille täitmine tõi ainuüksi bituumeni kallinemisest 2010. aastal iga 10 km uue teekatte ehitamisest 5-6 miljonit krooni kahjumit.
Viimase aasta-kahega on riigihangetel osalevate suuremate teede-ehitusfirmade arv kahanenud poole võrra, kümnelt ettevõttelt viiele, rääkis Makstin. Kui kaua ehitajad praegusele olukorrale vastu peavad, ei osanud ta öelda, kuid lisas, et nende kannatus on katkemise äärel.
Asfaldiliit on seisukohal, et ettevõtted päästaks pankrotist ning tee-ehituse kvaliteedi langusest Soomes kasutatav indeksite süsteem, mis võtab jooksvalt arvesse naftast toodetava bituumeni hinna tõusu ja langust ning ehitajaga arveldatakse vastavalt muutusele. Asfaldiliidu ettepanek on seejuures kahesuunaline - teatud puhkudel kompenseerivad ettevõtted hinnalanguse riigile. Bituumeni hinnaindeksi saab võtta riigihangete seadust ning teisi seadusi muutmata.
Soomes kogub statistikaamet bituumeni müüjatelt hinnainfo ning selle järgi määratakse igakuiselt bituumeni hinnahindeks. Hankedokumentides paneb tellija kirja pakkumise tegemiseks kasutatava võrdluskuu. Bituumeni kogus määratakse segu koguse ja retsepti järgi. Teades segu tootmise kuu kohta käivat bituumeni hinnaindeksit saadab töövõtja tellijale asfalteerimistööde aja kohta igakuiselt bituumeni hinna muutuse kohta kas arve või kreeditarve.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 02.04.25, 13:54
Kvaliteetsete uste valmistajana tuntud Haapsalu Uksetehas on lisaks tubli aknatootja
Haapsalu Uksetehas on Eesti vanim kaasaegsel tehnoloogial uksi valmistav ettevõte, mis tähistab tänavu oma 34. tegevusaastat. Täielikult Eesti kapitalil tegutsev tehas on tuntud ennekõike kvaliteetsete sise- ja välisuste tootjana, kuid viimastel aastatel on oluliseks kasvanud ka aknatootmine, mis moodustab juba umbes kümnendiku kogu käibest.

Viimased uudised

Uudised
  • 17.04.25, 13:30
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Suur lugu
  • 17.04.25, 12:52
Ühishoone – turvaline kindlus igasse linna ja maakonda
Uudised
  • 17.04.25, 12:51
Eesti ranged energiamärgised muudavad ehituse kallimaks
Leedu A++ energiaklassi hoone võib Eestis saada vabalt C-energiaklassi hinnangu.
Börsiuudised
  • 17.04.25, 12:21
Oma Ehitaja alustab Liveniga Põhja-Tallinnas uut arendust
Uudised
  • 17.04.25, 12:15
Omavalitsused ootavad riigilt teede korrashoiuks suuremat tuge
Uudised
  • 17.04.25, 10:48
Mapri ehitab Peetrisse suure autokeretööde hoone. “See on julge käik”
Ehitustööde tellija on TKM Kinnisvara. Peetrisse kerkivad ka Amservi 12 000-ruudune esindus, rajajaks Capital Mill ning 9000-ruudune Mercedes-Benzi sõiduautode esindus, rajajaks Kaamos Kinnisvara.
Uudised
  • 17.04.25, 09:02
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Levinud on suhtumine, et kindlam on ehitada uus, mis vastab standarditele ja tänapäeva nõuetele.
Ajakiri
  • 16.04.25, 16:46
Ehitaja ajakiri aprill 2025

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Ehitusuudised esilehele