• ST
  • 04.06.24, 13:08

Kuidas peatada lao- ja tööstuspindade betoonpõrandate vajumine?

Lao-, kaubandus- ja tööstushoonetes esineb tihtipeale probleeme betoonpõrandate ja vundamendi vajumisega. Kuigi see probleem võib esmalt tunduda väheoluline, on tähtis pinnase vajumisest tekkinud olukorda märgata. Vajunud betoonpõrandad võivad aja jooksul põhjustada ettevõttele suuri kahjusid ning halvimal juhul tuua kaasa tööõnnetusi ja protsesside seisakuid.
Kuidas peatada lao- ja tööstuspindade betoonpõrandate vajumine?
  • Foto: sergeizjuganov.com

Kuidas tunda ära pinnase vajumise märke, et taolisi situatsioone ennetada?

Pinnase vajumise esmased märgid võivad ilmneda vajunud betoonpõranda, katkiste põrandaplaatide või hoone seintesse tekkinud pragude näol. Sellises olukorras tuleks esimesel võimalusel hinnata konstruktsioonide vajumise ulatust ning tegeleda probleemi algpõhjustega.
Põrandate vajumise põhjused varieeruvad. Need võivad olla tingitud raskete kaupade ja seadmete paigutamisest tööstus- või tootmispindadele, esineda seetõttu, et ehitustööde käigus ei ole pinnas piisavalt hästi tihendatud või sellest, et pinnase kandevõime on aja jooksul nõrgenenud. Probleemid võivad alguse saada ka kõrvalkruntidel toimuvatest ehitustöödest, mille käigus on pinnasest olulises koguses vett välja pumbatud.
„Kui lao-, kaubandus- või tootmishoone põranda alla tekivad liiva kuivamisest mahukahanemised, ruumidesse paigutatakse algselt planeeritust suuremad seadmed või raskem kaup, võib põrand ühel hetkel hakata vajuma. Selle tagajärjel ei saa aga tõstukid enam 100% efektiivsusega töötada, sest peavad ebatasastes kohtades ettevaatlikumalt manööverdama,” selgitab URETEK Baltic projektijuht Aleksandr Jakubovitš.
Ta lisab: “Samuti hakkavad tõstukite rattad põrandat ja vuugivahesid lõhkuma ning see tegevus kulutab omakorda rattaid ja masinat üldiselt, tõstes hiljem märkimisväärselt hooldus- ja remondikulusid. Lisaks tekitab masina rataste kulumine peent tolmu, mis võib põhjustada toiduainete ja elektroonikatoodete tootmise või ladustamise juures täiendavaid probleeme.”
Piisab vaid põranda poole sentimeetri suurusest vajumisest, kui see juba mõjutab oluliselt ka kõrgemal olevaid riiuleid ning tekitab lisavibratsiooni kallites seadmetes ja tootmisliinidel.
  • Foto: MIKKO WILSKA
„Eriti suur on probleem robotladudes, kus masinad ei saa ühel hetkel enam seadistatud riiulite vahel liikuda. See omakorda suurendab tõstukite tööaega ning pikendab töötajate tööpäevi, mille tõttu tekivad lisakulud. Samuti väheneb seadmete eluiga ning võivad tekkida olukorrad, kus väga täpset kalibreerimist vajav tööpink üldse rivist välja läheb ning tekib tööseisak,”ütleb Jakubovitš.
Sageli tahetakse kasutusele võtta vanu hooneid, kuhu rajatakse näiteks tootmine või logistikakeskus, jäetakse aga tähelepanuta asjaolu, et põrandatele ei ole sellist koormust planeeritud. Samuti juhtub, kui näiteks toidukauplusesse rajatakse ehituspood.

Mida teha vajunud betoonpõrandate ja vundamendiga?

URETEK innovaatiline tehnoloogia pakub kauakestvat lahendust pinnase tihendamiseks ja kandevõime stabiliseerimiseks, hoone vundamendi ja betoonpõrandate tõstmiseks ning taasloodimiseks.
Pinnase kandevõime suurendamiseks ja hoone vajumise peatamiseks kasutab URETEK Baltic ainulaadset patenteeritud geopolümeervaikude segu ja selle paisumisomadusi – selleks tehakse pinnasesse väikesed 14 mm läbimõõduga puuravad, kuhu injekteeritakse peenikeste metalltorude kaudu paisuv geopolümeervaik.
„Maa all pinnases järgib vaik vähima vastupanu teed ja paisub, täites kõik tühimikud, tihendades pinnast ning tõstes seda järk-järgult ülespoole. Meie tehniline meeskond jälgib kogu protsessi laserite abil, tihendades esmalt pinnase, stabiliseerides vundamendi ning loodides seejärel põrandad 1mm täpsusega tagasi algsele projekteeritud kõrgusele,“ täpsustab Jakubovitš.
Teised traditsioonilised meetodid seevastu eeldavad vundamendi ning täitepinnase rekonstrueerimist, mis on oluliselt kulukam, aeganõudvam ja tülikam protsess.
"Meie geopolümeervaigud sobivad nii tootmis- ja tööstushoonete kandvate konstruktsioonide vajumise peatamiseks, töötavate ettevõtete vundamendi tugevdamiseks, infrastruktuuri rajatiste pinnase stabiliseerimiseks ning kandevõime suurendamiseks, samuti ajalooliste objektide või eramajade vundamendi vajumise peatamiseks. Ei ole vahet, kas tegu on vundamendi, sõidutee või sillaga – kõiki ehitisi ja infrastruktuure, mis on inimese poolt loodud, saab meie tehnoloogiaga stabiliseerida," tõdeb Jakubovitš.
Võrreldes alternatiivsete meetoditega on URETEK tehnoloogial veel mitmeid olulisi eeliseid. Kui võtta arvesse seda, et traditsioonilisi pinnaseparanduse meetodeid kasutades tuleks kalkuleerida kokku kõik kulud (mis sisaldavad lammutamist, jäätmete äravedu, betoneerimist), siis võib julgelt väita, et URETEK tehnoloogia tuleb kokkuvõttes kordades odavam. Rääkimata ajakulust ja ettevõtte peatatud rahavoost, kuna URETEK tehnoloogiat kaasates ei pea seiskama ettevõtte igapäeva tegevust.
"Meie jaoks on esmatähtis, et ettevõtted, kus töid teostame, saaksid paralleelselt oma töödega jätkata ning äritegevus ei jääks seisma. Näiteks oleme teostanud töid Rimi ja Prisma ladudes, kus igapäevane laotöö jätkus ning planeerisime tegevused vastavalt öötundidesse ja päevakavasse – ettevõtted ei pidanud meie töö tõttu oma igapäevatööd peatama," lisab spetsialist.

Jätkusuutlik visioon

Kasutatavad geopolümeervaigud on keskkonnasõbralikud materjalid ega tekita pinnasesse injekteerimisel kahju. Vaigud toodetakse Hollandi ühes suurimas keemiatööstustehases ning need omavad kõiki vajalikke sertifikaate. Samuti ei tee geopolümeervaigud pinnases muudatusi ega kahjusta kuidagi põhjavett. URETEK Baltic annab oma materjalidele 50-aastase garantii.
  • Foto: sergeizjuganov.com
"Meie südameasjaks on juba aastaid olnud keskkond. Eriti oluline on tähtsustada seda ka nüüd, kus räägime kliimaneutraalsest Eestist aastaks 2050. Iga projekti pealt oleme suutelised välja arvestama täpse CO² kulu ning tean, et teeme seda selleks, et keskkonnast saaksid rõõmu tunda mitte ainult meie lapsed, vaid ka lapselapsed ja järgmised põlvkonnad. Seega võime ühemõtteliselt kinnitada, et URETEK tehnoloogia on igati keskkonnasõbralik, tagades jätkusuutlike lahenduste pakkumise võimekuse pinnase tugevdamiseks ja ehitiste stabiliseerimiseks, minimeerides oma igapäevase tegevusega negatiivset mõju keskkonnale,” julgeb Jakubovitš lubada.
Võrreldes traditsiooniliste pinnaseparanduse meetoditega on URETEK tehnoloogia näol tegemist 70% kiirema, 30% keskkonnasõbralikuma ning 20% soodsama lahendusega.
URETEK tehnoloogia on alguse saanud Soomest, tegutsedes täna 52 riigis. Tehnoloogia on end ülemaailmselt edukalt tõestanud pea 50 aastat. Baltikumis on URETEK Baltic olnud pinnaseparanduse valdkonnas üheks suurimaks eestvedajaks juba 9 aastat.
Päringu saatmiseks, tasuta konsultatsiooniks ja hoone konstruktsioonide olukorra hindamiseks võta spetsialistidega ühendust SIIN.

Viimased uudised

Uudised
  • 17.04.25, 13:30
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Suur lugu
  • 17.04.25, 12:52
Ühishoone – turvaline kindlus igasse linna ja maakonda
Uudised
  • 17.04.25, 12:51
Eesti ranged energiamärgised muudavad ehituse kallimaks
Leedu A++ energiaklassi hoone võib Eestis saada vabalt C-energiaklassi hinnangu.
Börsiuudised
  • 17.04.25, 12:21
Oma Ehitaja alustab Liveniga Põhja-Tallinnas uut arendust
Uudised
  • 17.04.25, 12:15
Omavalitsused ootavad riigilt teede korrashoiuks suuremat tuge
Uudised
  • 17.04.25, 10:48
Mapri ehitab Peetrisse suure autokeretööde hoone. “See on julge käik”
Ehitustööde tellija on TKM Kinnisvara. Peetrisse kerkivad ka Amservi 12 000-ruudune esindus, rajajaks Capital Mill ning 9000-ruudune Mercedes-Benzi sõiduautode esindus, rajajaks Kaamos Kinnisvara.
Uudised
  • 17.04.25, 09:02
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Levinud on suhtumine, et kindlam on ehitada uus, mis vastab standarditele ja tänapäeva nõuetele.
Ajakiri
  • 16.04.25, 16:46
Ehitaja ajakiri aprill 2025

Hetkel kuum

Mapri Ehituse juhatuse esimehe Priit Jaaganti sõnul on otsuse taga seni vastuseta küsimused.
Uudised
  • 15.04.25, 11:46
Mapri Ehitus asendab Tartus vajunud maja uuega
Mapri Ehitus: “Me tahame teada, mis Lubja tänava maja vajumise põhjustas.”
Arendus rajatakse arhitektuuribüroo Molumba võidutöö järgi.
Uudised
  • 14.04.25, 08:04
Lasnamägi laieneb: juurde ehitatakse 300 uut korterit
Sirin Development plaanib Vaelasse rajada kuni 130 000 ruutmeetri suuruse logistikapargi.
Uudised
  • 16.04.25, 07:41
Sirin Developmenti Eesti suurim arendus ehitatakse Vaelasse
Sarikapeolised.
Uudised
  • 14.04.25, 07:47
1Partner Ehitus sai Invego uue ärihoone sarikate alla
Autokeretööde hoone põhjast (Visuaal: EMP A&I).
Uudised
  • 17.04.25, 10:48
Mapri ehitab Peetrisse suure autokeretööde hoone. “See on julge käik”
Ehitustööde tellija on TKM Kinnisvara. Peetrisse kerkivad ka Amservi 12 000-ruudune esindus, rajajaks Capital Mill ning 9000-ruudune Mercedes-Benzi sõiduautode esindus, rajajaks Kaamos Kinnisvara.
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Uudised
  • 17.04.25, 13:30
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Uudised
  • 17.04.25, 09:02
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Levinud on suhtumine, et kindlam on ehitada uus, mis vastab standarditele ja tänapäeva nõuetele.
Valmiva hoone katusele paigaldatakse enam kui 150 paneeliga päikesepark (Foto: YIT).
Uudised
  • 16.04.25, 16:30
YIT tähistas Kristiine uue kortermaja sarikapidu
Vaata galeriid.

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Ehitusuudised esilehele