Kimmo Liivak on liiklusmärkidega tegelenud kogu oma tööelu - alustas karjääri juba koolipoisina suvevaheaegadel liiklusmärkide pesijana ja neli aastat hiljem asutas tudengina oma firma.
- Kimmo Liivak (KiirWarren.KL OÜ juhatuse liige) Foto: Eiko Kink
Täna tegutseb Liivaku suurosalusega ja liiklusmärkide tootmisega alustanud OÜ KiirWarren.KL praktiliselt kõikides valdkondades, mis puudutavad liikluse korraldamist.
Liivaku sõnul tahab ta kogu aeg millegi uuega tegeleda, sest üksluisus ja tuima töö tegemine talle rahuldust ei paku. "Minu idee ei ole mitte hinda pakkuda, vaid lahendust," tutvustab ta oma ärikreedot. "Katsume teede-ehituses noppida välja huvitavamad ja keerulisemad asjad, mille elluviimiseks on vaja spetsialiste, mitte pelgalt labidamehi."
Harjumaal, Tabasalu aleviku lõpus juhatavad kaks firmanimega viita õigesse hoovi. Osaliselt samadele omanikele kuuluvad KiirWarren.KL ja OÜ Warren Safety tegutsevad samal territooriumil ja samas majas. "Meil on kontoriruumidki ühised, ent otsesed konkurendid me pole," kinnitab Liivak. "Warren Safety põhitegevuseks on ehitusaegne liikluskorraldus Tallinnas ja teehooldetööd Raplamaal." Muide, mõlemad ettevõtted pääsesid tänavusse Gaselli TOPi: KiirWarren.KL platseerus 249. kohale ja Kimmo Liivaku kunagine tööandja Warren Safety oli 76. kohal.
Tänu tuttava tuttavale sattus Liivak 2001. aastal Tallinnas liikluskorraldusteenust pakkuvasse Warren Safetysse suvevaheajaks tööle, gümnaasiumis õppiv poiss kamandati lattu liiklusmärke pesema. "Maasikaid korjates oleks tõenäoliselt rohkem taskuraha saanud, aga kas see nii huvitav töö oleks olnud," vaatab Liivak uhkusega oma esimesele töökohale tagasi. Järgmisel suvevaheajal oli Liivak abitööline ja neljandal suvel,
TTÜ üliõpilasena juba töödejuhataja
Kuna Liivak käis töökohustuste tõttu sageli liiklusmärke valmistavas ettevõttes, nägi ta, kuidas asi käib, ning temas tärkas mõte hakata neid ise Warren Safety tarbeks tootma. Warren Safety omanike Tiit Ploomi ja Peeter Seermaa esialgne mõte oli teha firma juurde vastav osakond, ent Liivak ajas oma joru. "Ma sain aru, et ma saaksin palju rohkem palka, kui hakkaksin liiklusmärke ise tootma," seletab Liivak. "Osakonnajuhatajana oleksin ma kellegi poolt mõjutatav, oma firmas saan ise otsustada."
Liivak asutas 2005. aasta oktoobris OÜ KiirWarren.KL, kaasomanikud Ploom ja Seermaa aitasid osta liiklusmärkide valmistamise seadmed ning 2006. aasta algul läks töö lahti. Üks esimesi objekte oli Kiisa kandis ning selleks tuli valmistada ja paigaldada umbes 400 liiklusmärki.
"Mul oli täiskohaga üks töötaja, kes koos minuga liiklusmärke valmistas, aga märkide paigaldamisel käisid suvel abiks mu keskkooliaegsed sõbrad ja nende sõbrad," meenutab Liivak. "Meil ei olnud algul praktiliselt mitte midagi - olid vaid mõned labidad ja kelleltki laenasime auto."
Aasta hiljem ostis KiirWarren.KL universaalse masina, millega sai põrkepiirdeid ja tähisposte paigaldada. 2008. aastal tehti veel suurem investeering - soetati teekatte märgistustööde masinad. "Tollal tegutsesid Eestis eraldi firmadena liiklusmärkide tootjad, piirdepaigaldajad ja markeerimistööde teostajad, ent meist sai esimene ettevõte, mis pakkus kõike seda," toonitab Liivak. "Tänu sellele oleme lihtsamalt lepinguid saanud."
Liivaku sõnul on konkurents liikluskorralduse kõikides sektorites tihe. "Kui varem oli asfaldile triipe tõmbamas kolm firmat, siis tänavu on lisandunud veel kaks, samuti tuli sellel aastal juurde üks piirete paigaldaja," loetleb Liivak. "Suurtest tee-ehitajatest vaid üks ei tooda ise liiklusmärke, kõik teised teevad seda."
Olukorda turul on mõjutanud ka maanteeamet, mis mõned aastad tagasi investeeris peamiselt uutesse teedesse, ent nüüd eelkõige asfaltkatte uuendamisse. "Kui vahetatakse asfalt välja, siis ohutuspiirdeid ja liiklusmärke ei vahetata," selgitab Liivak. "Mul on kaks piirdemasinat ja tänavu on tööd vaid ühele masinale, teine masin seisab jõude." Müraseinaga olevat sama moodi - kui maanteid ehitati, paigaldati neid Eestis aastas üle 8 kilomeetri. Mullu aga ei tulnud kilomeetritki kokku.
Liivak möönab, et samas asfaltkatte uuendamisel markeerimistööde maht suureneb ja viimastel aastatel on see lausa kahekordistunud. "Kui pannakse uus asfalt, tuleb taas kõik üle triibutada," täpsustab ta.
Kes on kes
Kimmo Liivak
Sündinud 1984Töötas alates 2001. aastast koolivaheaegadel liikluskorraldusteenust pakkuvas Warren Safety'sÕppis TTÜ-s 2003 - 2006 tsiviilehitust ja teedeehituset, lõpetas 2014 teedeinsenerinaLaulab Tehnikaülikooli Akadeemilises MeeskoorisKlubi Round Table liige
KiirWarren.KL otsib pidevalt uusi väljakutseid, viimase aja hitiks on kujunenud geosünteedid
Firma pakub erinevaid geosünteete, sealhulgas spetsiaalset tugevdavat võrku, mis pannakse kahe asfaldikihi vahele. "Tuline nendega õigel ajal turule. Arvan, et me oleme sellist võrku tänavu võrreldes teiste maaletoojatega kõige rohkem müünud," lisab ta.
Maikuu keskpaigas ostis KiirWarren.KL tükikese maad praeguse hoone taga. "Plaanime siia ehitada uue tootmishoone või teeme olemasoleva suuremaks," näitab Liivak uut võimalikku tegutsemistandrit. "Täna vääname liiklusmärkide jaoks plekki ja kleebime, aga me võiks vabalt ise metallitöid tegema hakata. Praegu ostame näiteks müraseina postid ja vajalikud fermid sisse. Selliste metallkonstruktsioonide tootmine ei ole ju keeruline."
Seotud lood
Elektrituru kaootilisus ja hindade ettearvamatu liikumine ei ole täna enam kellelegi üllatuseks. Küll aga võib uudisena tulla, et energiatootmist ja -tarbimist targalt juhtides saavad kodukasutajad hoida kokku suure rahasumma, teenida lisaraha ning enda päikesepargile tehtud investeeringute tasuvusaega kordades lühendada.