• 18.07.11, 11:58
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Läbimurre teede-ehituses ehk eksperiment põlevkivituhaga

Tänavu algab Eestis eksperimentaalne teedeehitus, kus kasutatakse põlevkivituhka. Kui kõik läheb edukalt, sellest saab uus sõna tee-ehituses.
Eesti uuringut teostatakse programmi  ?? LIFE+ pilootprojekti OSAMAT raames. Selle realiseerimiseks oli loodud investorite grupp, kuhu kuulub Maanteeamet, toote tarnija Eesti Energia ja ehitusettevõte Nordecon.
Projekti praktiline faas algab juba tänavu suvel. Tehnoloogiat, kus tuhk seguneb pinnasega ja kivistub, kasutatakse kahel Eesti Elektrijaama ja Balti Elektrijaama ühendaval teelõigul Narva-Mustvee ja Simuna-Vaiatu. Seejärel jälgitakse ehitatud teelõike, sh kontrollitakse põlevkivituha mõju keskkonnale.Jutt käib mass-stabiliseerimise meetodist. Nagu rääkis Eesti Energia Narva Elektrijaamade põlevkivituha müügijuht Aleksandr Pototski, varem viidi saastatud muld, turvas või muu muld, mida ei saanud ehitusel kasutada, spetsiaalsesse matmispaika, mis oli väga kallis. Uue meetodi järgi stabiliseeritakse pinnas betoonseguga, millele on lisatud tuhk. Seega moodustub alus uute ehitiste – teede, tammide, hoonete, sadamate jne – rajamiseks.
 Tulemas on tõsine tehnoloogiline alternatiiv
Ramboll Finland OY läbiviidud laboriuuringud näitavad, et põlevkivituha kasutamine stabiliseerib pinnase. Pealegi, põlevkivituha lisamisega valmistatud betoonsegude kivistumine võtab aastaid, muutes pinnase iga aastaga aina tugevamaks.
Maanteeameti peadirektori asetäitja Andri Tõnstein märkis, et see lubaks lahendada tee-ehituse probleemi Eestis. „Kui katsetused kahel lõigul osutuvad edukaks, juurutatakse tehnoloogia uute teede ehitusse ja remonti. Jutt käib tõsisest tehnoloogilisest alternatiivist. Samas uuritakse ka teiste tehnoloogiate tasuvust,” teatas Tõnstein.
Venemaal Eesti põlevkivi edasimüügiga tegeleva ettevõtte  ZAO ProfTsement-Vektor peadirektor Andrei Kalatšovi sõnul põhjustavad rattaroobaste tekkimist liiga nõrgad pinnased. Seega tiheda liiklusega teedel on mõttekas kasutada mass-stabiliseerimise tehnoloogiat. „Sellisel pinnasel püsib asfaltkate kauem, mis vähendab teede ekspluatatsioonikulusid,” on ta veendunud.
Ramboll Finland OY  geotehniliste projektide juhi Pentti Lahtineni sõnul suurendab tuha kasutamine märgatavalt teede kvaliteeti ja hoiab raha kokku (tuhk on tsemendist mitu korda odavam). Seega ta usub, et projekt pakub huvi mitte ainult Eestis, vaid ka Baltimaades ja Skandinaavias.
Euroopa projekt näeb ette saadud kogemuse jagamist kõikide EL riikidega. Kuid nagu seletas Pototski, on põlevkivituha vedu väga kallis, ning täna on selle transportimise efektiivsus piiratud 500-1000 kilomeetriga.  Tõnsteini sõnul on 70-ndatel Eestis juba proovitud kasutada tuhka ehitusmaterjalina, kuid tehnoloogia oli algstaadiumis ning erilisi tulemusi ei järgnenud.
Kuid laialdaselt saab seda meetodit hakata kasutama alles pärast 2015. aastat, siis kui on läbitud kõik kaitsetused ja saadud sertifikaadid. Tunnelitest lennujaamadeni
"Oma viimases nelikümmend aastat on Eestis kasutatud põlevkivituhka tee-ehituses. Sellel teemal on kaitstud väitekirju. Esimene teekate, mille valmistamisel kasutati põlevkivituhka, tähistab oma 30-aastast juubelit," lisas AS TREV-2 Grupp juhatuse liige Lembit Makstin.
Tema sõnul püüti selle aja jooksul leida taoliste teekatete remonditehnoloogia. „See sai loodud ning kümned kilomeetrid teekatet leidsid uue elu. Teede Tehnokeskus viis läbi vastavad uuringud ning põlevkivituhk oli tunnistatud perspektiivseks materjaliks,” seletas Makstin.
Kalatšjovi sõnul hakati Eestis aktiivselt põlevkivituhka teede mass-stabiliseerimisel kasutama 2000-aastate alguses. „Kuid antud juhul rakendatakse teist tehnoloogiat,” märkis ZAO ProfTsement-Vektor peadirektor.
Varem kasutati tuhka ilma asfaltkatteta teede ehitamisel. Siiani ei olnud Eestis isegi pinnase mass-stabiliseerimiseks vajalikke spetsiaalseid masinaid, Soomes väljatöötatud ja katsetatud  tehnoloogiast rääkimata.
Kontrollisime: tulemus oli positiivne
Täna uurivad ka Peterburi teadlased põlevkivituha kasutamise võimalusi pinnase stabiliseerimisel. Sellest linnast on kujunenud liider Eesti põlevkivituha kasutamises. „Meetod pakub suurt huvi, kuna antud meetod lubab efektiivselt stabiliseerida Peterburi regiooni soist pinnast,” seletas Kalatšjov.Näiteks, seda meetodit planeeritaks kasutada Orlovski tunneli ehitamisel, Tomskis lennuraja stabiliseerimisel. Tuhka lisatakse betoonile ka tuumaelektrijaama teise ploki ehitamisel Sosnovi Boris. Kommentaar
Marina Martõnova, ehitusmaterjale valmistava Peterburi tehase ZAO Metrobeton laborijuhataja
Vastavalt ettevõtte ProfTsement-Vektor tellimusel viis meie labor läbi katsed põlevkivituha kasutamisel betoonisegudes ja betoonides.Euroopa Liisu projektid LifePlus on suunatud muuhulgas ka uute, ökoloogiliselt otstarbekate lahenduste leidmisele.
Määrasime tuha võimalikku mõju betoonisegude reoloogilistele näitajatele ning betooni füüsikalistele ja mehaanilistele omadustele (betooni survetugevus, veekindlus, külmakindlus). Katsetuste tulemused olid positiivsed.Kavatseme uurida põlevkivituha sisaldusega betooni näitajaid ka 3, 6 ning 12 kuu möödudes. Minu arvates tuha kasutamisel betoonides on perspektiivne ning hetkel planeerime kasutada seda teatud betoonisegudes koguses kuni 10% tsemendi massist. Peterburis kasutatakse põlevkivituhka ka betooni kuivsegude valmistamisel. Taust
Eesti projekti üldmaksumus on 2,7 miljonit eurot. Eesti Maanteeameti osa sellest moodustab 700 000 eurot, Eesti Energia on peaaegu 398 212 eurot ning Nordecon investeerib 394 278 eurot.AS-i Eesti Energia ja Nordeconi juhatusse kuulub tuntud ärimees Toomas Luman, Reformierakonna üks suurimaid toetajaid.

Seotud lood

Uudised
  • 26.08.11, 11:15
Põlevkivituhk jõuab maanteedele
Maanteeamet, Eesti Energia ja ehitusfirma Nordecon katsetavad Narva-Mustajõe teel turbapinnaste kindlustamist põlevkivituhaga ning lähiajal algavad samasugused katsetused ka Lääne-Virumaal Simuna lähedal.
  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 18:13
Kaasaegne parkimislahendus koos energiasäästlike elektriautode laadijatega
Auto parkimine ei pea olema keeruline ja aeganõudev protsess. Entringo pakub sujuvat ja mugavat parkimiskogemust, mis garanteerib kiire läbipääsu parklasse. Entringo on Hansabi välja töötatud piletivaba parkimis- ja läbipääsusüsteem, mis võimaldab kliendil parkimisalale pääseda ilma füüsilisel kujul piletit omamata. Süsteemi on sisse ehitatud numbrituvastus, mis parkimisloaga numbrimärki tuvastades automaatselt tõkkepuu avab. See võimaldab inimesel kiiresti ja takistusteta parkimisalale jõuda. Entringo lahendust saab kasutada ka läbipääsu kontrollimiseks. Seda on võimalik seadistada nii, et alale pääsevad vaid selleks volitatud isikud.

Enimloetud

1
Uudised
  • 31.12.24, 11:17
Tehinguradar 2024 | 6 märgilist suurtehingut ehitus- ja kinnisvarasektoris
Üks märgiline tehing oli Trev-2 väljaostmine Vinci kontsernilt Eesti juhtkonna poolt
2
Uudised
  • 30.12.24, 12:28
Nordecon võitis Tallinna Kunstihoone ehituslepingu
Vaata lähemalt, mida teha plaanitakse
3
Uudised
  • 30.12.24, 10:20
Teadlane: algaval aastal tuleb Rail Balticu suurprojekt üle vaadata
4
Uudised
  • 27.12.24, 11:58
Urmas Hiie: ettevõtjatel pole ühtegi vabandust, miks uuel aastal paremini ei peaks minema
„Nende ridade kirjutamise ajal istun ma ühe Dubai pilvelõhkuja 48. korrusel …“
5
Uudised
  • 12.08.09, 18:07
Mööblitootja kantis saneerimise ajal vara
6
  • ST
Sisuturundus
  • 18.10.24, 19:21
bauroc UNIVERSAL 200/300 plokist seinad kerkivad kiirelt ja soodsalt

Hetkel kuum

Aastalõpu kingitus: Eesti saab riigiarhitekti
Uudised
  • 27.12.24, 12:49
Aastalõpu kingitus: Eesti saab riigiarhitekti
Rail Balticu Ülemiste ühisterminali ehitus.
Uudised
  • 30.12.24, 10:20
Teadlane: algaval aastal tuleb Rail Balticu suurprojekt üle vaadata
“Minu soovitus ettevõtjatele uueks aastaks: pole vaja kuulata teiste hädaldamist, vaid keskenduda oma meeskonnaga uue väärtuse loomisele,” kirjutab ETS Nord juhatuse esimees Urmas Hiie.
Uudised
  • 27.12.24, 11:58
Urmas Hiie: ettevõtjatel pole ühtegi vabandust, miks uuel aastal paremini ei peaks minema
„Nende ridade kirjutamise ajal istun ma ühe Dubai pilvelõhkuja 48. korrusel …“
Hetk hoone taastamistöödest.
Uudised
  • 23.12.24, 09:43
Oma Ehitaja sai olulise tunnustuse
Tallinnas pole just palju mahajäetud ja lagunevaid vanu maju. Seetõttu torkavad lõhutud aknad ja grafitiga kaetud seinad eriti silma.
Uudised
  • 27.12.24, 07:58
Tallinna vanalinnas laguneb edukate ettevõtjate maju
Andro Mänd: Eesti riik püüab saada ministeeriumide ja ametite vabanevatest hoonetest maksimaalset kasu, mis ei ole Tallinna huvides
Renoveeritud Tallinna Kunstihoone visuaal. Autor: KUU OÜ
Uudised
  • 30.12.24, 12:28
Nordecon võitis Tallinna Kunstihoone ehituslepingu
Vaata lähemalt, mida teha plaanitakse
Betoonelementide tootja TMB vahetas nime ning panustab rohkem Rootsi turule.
Uudised
  • 23.12.24, 10:51
TMB Elemendi ostnud leedukad värbavad ja sihivad kasvu Rootsis
Kuna Eesti ehitusturul hästi ei lähe, lõpetab ettevõte selle aasta miinusega. “Ei usu, et järgmisest aastast Eestis ehitusturg elavnema hakkaks.”
Ajaloolise maja seestpoolt soojustamiseks on lahendused olemas
  • ST
Sisuturundus
  • 07.12.24, 14:02
Ajaloolise maja seestpoolt soojustamiseks on lahendused olemas

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Ehitusuudised esilehele