Kui Henkel Makroflex arvestab jätkuvalt suuresti Vene turuga, siis Krimeltega seotud ehitustooteid koondav Wolf Group tahab Venemaa-sõltuvuse vähendamiseks asuda oma ehitusvahtude ja -liimidega vallutama USAd ning Hiinat.
„Loomulikult püüame me vähendada sõltuvust Venemaast globaalse laienemise kaudu, aga ei saa unustada fakti, et Venemaa on tohutu turg,» märkis Jaan Puusaag Ameerika uudisteagentuurile Bloomberg.
Krimelte töötab praegu aktiivselt Hiina turule sisenemiseks, kus haistab oma kõrgekvaliteedilistele vahtudele ja liimidele häid müügivõimalusi, selgitas ettevõtte juht.
„Küsimus pole, kas me siseneme Hiina turule, vaid millal me sinna läheme. Mõnel turul on kõrgemad sisenemisbarjäärid. Pärast kaheaastast tööd pole me kõiki USA turule sisenemiseks vajalikke sertifikaate veel saanud,“ rääkis Puusaag välisväljaandele.
„Oleme kaks aastat tegelenud sertifitseerimisega USAs ja see takistab müügi alustamist. Hiinaga tegeleme paralleelselt,” selgitas parasjagu Venemaal ärireisil olev Puusaag Äripäevale. Ta lisas, et Krimelte loodab Hiinas müügini jõuda aasta jooksul.
”Sealne turg on üle ujutatud odavast ja väga halva kvaliteediga toodangust. Tundub, et aeg on küps ja nõudlus korralikule “eurokvaliteedile” kasvamas. See kehtib paljude valdkondade kohta,” ütles Puusaag ja märkis, et esialgu mingeid üle mõistuse bürokraatiatakistusi Hiinas ei paista, aga rõõmustamiseks on veel vara.
”Üleüldse on maailmas ainult üksikud turud, mis meie toodetele mingeid eritakistusi välja on mõelnud,” leidis Puusaag tunnistades, ”mitte Krimelte jaoks pole need takistused, vaid kõigile. Näiteks Poola turg nõuab meie toodete katsetamist oma sertifitseerimisorganisatsiooni ITB juures. See oli üle 100 000 kroonine väljaminek ja võttis aega paar aastat.”
Puusaag märkis, et praeguseks on Krimeltel Poola sertifikaat olemas ja müük selles riigis käib. ”Saksamaal on nõue valmis vahu tulepüsivusele, mis eeldab jällegi täiendavat sertifitseerimist ja kallist katsetamist. Ülejäänud Euroopa Liidus ühtegi lisanõuet pole ja müü palju tahad,” lausus Krimelte juht.
Kuna Krimeltel tootmisvõimsusi jätkub, müügi algus USAs ja Hiinas täiendavaid kulutusi tootmise laiendamisele ei nõua. ”2010 tahaks Wolf Groupiga ületada miljardi piiri ja kasumiga 100 miljoni piiri. Esimese euromiljardiga läheb nüüd pisut aega,” valgustas Puusaag teenimisväljavaateid.
Ehitusvaht on üks Eesti suuremaid ekspordiartikleid, kuna siin asub ka Makroflexi brändi omaniku Henkel AG tehas. Eesti oli 2007. aastal 45 miljoni pudeliga maailma kolmas polüuretaanvahu tootja Hiina ja USA järel, mis tootsid vastavalt 60 miljonit ja 50 miljonit vahupudelit. Tõenäoliselt on Hiina toodang praeguseks kasvanud, kuid mitte kordades, täpsustas Bloomberg.
Wolf Group plaanib kolme aasta jooksul pärast 1 miljardi kroonise käibeni jõudmist 50%list kasvu. Ettevõte ületab 2008. aastal esmakordselt saavutatud 1 miljardi piiri taas ilmselt juba tänavu.
Wolf Group on oma 10%lise turuosaga üks viiest Euroopa suurimast ehitusvahu ja –liimide tootjast. Venemaale läheb praegu 70% Krimelte toodangust ja Eesti ettevõttele kuulub koos private label vahutoodetega 23-25% sealsest turust.
Kui majandus paari aasta eest finantskriisi sattus, vähenesid Venemaa ehitusmahud järsult. „Me võime hunti toita nii palju kui soovime, kuid ta ei muutu sellest karuks,“ kommenteeris Puusaag. Venemaa ostupotentsiaal on tema sõnul küll tohutu suur, kuid nüüd loodab Puusaag uute turgude vallutamisega riske vähendada.
Penosili kaubamärgi all värve, lakke ja muid viimistlusvahendeid tootval ja müüval ettevõttel on tehased Taanis, Venemaal ja Eestis. 2009. aastal eksporditi toodangut enam kui 40 Euroopa, Aasia ja Ladina-Ameerika riiki.
Seotud lood
Krimelte ekspordijuht Tarmo Nork ütles intervjuus müügi- ja ekspordijuhtide teemaveebile Best Sales, et nad loodavad ehituskeemiat eksportima hakata ka Mehhikosse ja Ecuadori.
Ligi neljakümnesse riiki ehitusvahte ja vuugihermeetikuid eksportiv Wolf Groupi kuuluv Krimelte laiendas oma haaret Uus-Meremaa ja Küprose turgudele. Peatselt algab eksport ka Iisraeli.
Venemaa on eksportturuna atraktiivne, seal võib palju võita, aga ka kaotada, arvab ES Sadolin ASi peadirektor Piret Minn.
Henkel Makroflex AS, kelle toodangust 96% läheb ekspordiks, arvestab tänavu 50-protsendilise käibekasvuga ning plaanib ka töötajaid juurde värvata.
Elektrituru kaootilisus ja hindade ettearvamatu liikumine ei ole täna enam kellelegi üllatuseks. Küll aga võib uudisena tulla, et energiatootmist ja -tarbimist targalt juhtides saavad kodukasutajad hoida kokku suure rahasumma, teenida lisaraha ning enda päikesepargile tehtud investeeringute tasuvusaega kordades lühendada.