Maanteeamet kaebas halduskohtusse riigihangete vaidluskomisjoni otsuse, millega tunnistati kehtetuks Tartu maantee Aruvalla-Kose teelõigu projekteerimise ning ehitamise hanke võitja väljavalimine.
Juunis valis maanteeamet võitjaks 484 miljoni krooniga odavaima pakkumise teinud ASi Lemminkäinen Eesti, ASi Teede REV-2, ASi Tref ja ASi Teede Tehnokeskus ühispakkumise.
Teiseks jäi ASi Nordecon Infra ning Ramboll Eesti ASi poolt pakutud 506 miljoni kroonine hind.
Nordecon Infra vaidlustas seejärel maanteeameti otsuse rahandusministeeriumi juures asuvas vaidlustuskomisjonis ning sai sealt positiivse otsuse.
Vaidlustuse sisuks oli, kas riigihanget läbiviival komisjonil oli õigus läbirääkimiste käigus vähendada sõidusuundade vahel asuva eraldusriba laiust ning sellega muuta hankedokumente.
Nimelt nägid nii hanketeade kui hankedokumendid Aruvalla-Kose lõigul ette 13,5 meetrise eraldusriba rajamise, kuid Nordecon Infra esitas eelmise aasta sügisel oma esialgses pakkumises alternatiivina ka kuue meetrise eraldusriba rajamise. Ükski teine pakkuja seda siis ei teinud.
Seejärel andis riigihanke komisjon peale Tallinna Tehnikaülikooli Teedeinstituudiga konsulteerimist ka teistele pakkujatele võimaluse korrigeerida eraldusriba laiust kogu teelõigu pikkuses kitsamaks. Suuresti seetõttu tulid esialgsetega võrreldes kolinal alla ka lõplike pakkumuste hinnad.
Kui ühispakkujate algse pakkumise hind oli 681 miljonit krooni, siis läbirääkimiste järel langes see ligi 200 miljoni krooni võrra. Vaidlustaja Nordecon Infra seisukohalt oli sellise hinnaalandamise taga uus, alternatiivne lahendus.
Kuna väljakuulutamisega läbirääkimistega hankemenetluses ei saa aga läbirääkimiste tulemusena tekkida uut pakkumust, siis vaidlustaja arvates võimaldas hankija ühispakkujatel hankemenetluses õigusvastaselt korrigeerida oma pakkumust.
Vaidlustuskomisjon leidiski, et eraldusriba laiuse muutmise korrigeerimisettepanekuga on maanteeamet peale pakkumuste esitamist muutnud hankedokumente ning pidanud läbirääkimisi dokumentides esitatud andmete üle.
Sellega on aga rikutud riigihanke seaduse nõudeid ning on ületatud hankija õigusi väljakuulutamisega läbirääkimistega hankemenetluses.
Komisjon tunnistas kehtetuks maanteeameti peadirektori käskkirjad osas, millega Lemminkäinen Eesti, Teede REV-2, Trefi ja Teede Tehnokeskuse ühispakkumine loeti vastavaks ning nende pakkumine edukaks.
Maanteeamet kaebas vaidlustuskomisjoni otsuse eelmisel nädalal halduskohtusse.
Aruvalla-Kose teelõigu projekteerimise ja ehituse hanke teade avaldati riigihangete registris juba 2008. aasta septembris. Peale pikki läbirääkimisi, hankedokumentide muutmisi ning algsete pakkumiste esitamist eelmise aasta novembris, jõuti selle aasta maikuus lõplike pakkumiste tegemiseni.
Erkki Suurorg, Nordecon Infra juhatuse esimees
Aruvalla-Kose hanke osas ootaksime maanteeametilt mõistlikku uut otsust. Arvestades asjaolu, et maanteeamet oli kehtestanud väga keerulised mitmevoorulised läbirääkimistega hanketingimused, on kogu hankeperiood äärmiselt palju aega ja energiat kulutanud.
Tuginedes vaidlustuskomisjoni otsusele on maanteeametil hea võimalus tunnistada edukas hinnaparemuselt järgmine pakkuja ja sõlmida leping. See oleks riigi seisukohalt äärmiselt tark otsus, mis võimaldab lubatud tempos kasutada ära eurovahendeid ning pidada kinni tänavu kevadel valitsuse poolt kinnitatud riigimaanteede teehoiukavas lubatud investeeringute mahust. Kõik muud otsused (maanteeamet vaidlustab vaidlustuskomisjoni otsuse, maanteeamet tühistab ära vana hanke ja kuulutab välja uue, vms) viivad lepingu sõlmimise määramatusesse.
Sven Pertens, Lemminkäinen Eesti juhataja
Oleme vaidlustuskomisjoni otsusest üllatunud. Pöördusime halduskohtusse, sest meie arvates ei teinud komisjon põhjendatud otsust.
Nordecon Infra ei taha oma kaotust tunnistada ehkki nende hind oli kallim. Nad leidsid juriidilise konksu, mis suudeti vaidlustuskomisjonis maha müüa. Lähtudes samast vaidlustuskomisjoni otsusest oleks tulnud Nordecon Infra juba varasemas hankefaasis kõrvaldada, sest nende esialgne pakkumine ei vastanud etteantud tingimustele.
Lõppkokkuvõttes pole kellelegi hea, et asjad venivad. Eesti riigile ja majandusele tervikuna on toimuv kindlasti kahjulik. Ootaks ettevõtjatelt rohkem riiklikku mõtlemist.
TAUST
30.11.2009. a pakkumuste avamise protokolli kohaselt reastusid esitatud pakkumuste maksumused järgnevalt:
1. ühispakkujate ASi Nordecon Infra ja Ramboll Eesti ASi pakkumus 596,3 miljonit krooni;
2. ühispakkujate ASi Merko Ehitus, Tallinna Teede ASi, A/S A.C.B, ASi K-Projekt, Ehituse ja Tarkvara Inseneribüroo OÜ ja OÜ Järelpinge Inseneribüroo pakkumus 648,8 miljonit krooni;3. ühispakkujate ASi Talter (Lemminkäinen Eesti AS), ASi Teede REV-2, ASi Tref ja ASi Teede Tehnokeskus pakkumus 680,9 miljonit krooni;4. ühispakkujate Ehitusfirma Rand ja Tuulberg ASi, SIA Binders ja SIA Insenierbuve pakkumus 789,2 miljonit krooni. Pakkumuste esitamisele järgnesid läbirääkimised, mille järel esitatud uued hinnapakkumused reastusid järgnevalt (hankija 10.06.2010 teade):
1. ühispakkujate Lemminkäinen Eesti ASi, ASi Teede REV-2, ASi Tref ja ASi Teede Tehnokeskus pakkumus 484 miljonit krooni – vahe esialgsega 196,86 miljonit krooni (-28,91%);2. ühispakkujate ASi Nordecon Infra ja Ramboll Eesti ASi pakkumus 506,25 miljonit krooni – vahe esialgsega 90 miljonit krooni (-15,10%);3. ühispakkujate ASi Merko Ehitus, Tallinna Teede ASi, A/S A.C.B, ASi K-Projekt, Ehituse ja Tarkvara Inseneribüroo, OÜ Järelpinge pakkumus 519,38 miljonit krooni – vahe esialgsega 129,4 miljonit krooni (-19,95%);4. ühispakkujate Ehitusfirma Rand ja Tuulberg ASi, SIA Binders ja SIA Insenierbuve pakkumus 647,3 miljonit krooni – vahe esialgsega 141,9 miljonit krooni (-17,98%);Allikas: vaidlustuskomisjoni otsus
Seotud lood
Nordeconi ja Tartu Ülikooli Narva Kolledži uue hoone ehitamiseks sõlmitud leping katkes täna.
Maanteeamet tunnistas Tartu maantee Aruvalla-Kose teelõigu projekteerimise ja ehituse hanke võitjaks AS Nordecon Infra. Ameti põhjendusel oli see olemasolevatest parim pakkumine.
Auto parkimine ei pea olema keeruline ja aeganõudev protsess. Entringo pakub sujuvat ja mugavat parkimiskogemust, mis garanteerib kiire läbipääsu parklasse. Entringo on Hansabi välja töötatud piletivaba parkimis- ja läbipääsusüsteem, mis võimaldab kliendil parkimisalale pääseda ilma füüsilisel kujul piletit omamata. Süsteemi on sisse ehitatud numbrituvastus, mis parkimisloaga numbrimärki tuvastades automaatselt tõkkepuu avab. See võimaldab inimesel kiiresti ja takistusteta parkimisalale jõuda. Entringo lahendust saab kasutada ka läbipääsu kontrollimiseks. Seda on võimalik seadistada nii, et alale pääsevad vaid selleks volitatud isikud.