Äripäeva Infopank küsitles juuli keskel insenerisektori juhte kuue kuu väljavaadete kohta, millest selgus, et prognoos on muutunud oluliselt pessimistlikumaks. Kõige kiiremat kasvu ennustati palgale, kuid ka see ootus on märgatavalt kahanenud. Samuti märgiti, et tellijad proovivad juba hindu alla lüüa ja mõned bürood on sellele ka järgi andnud.
Kokku osales küsitluses 108 inseneribüroo juhti.
Vaata täpsemat turuinfot ja ettevõtete majandusnäitajaid värskest
Inseneribüroode konkurentsiraportistJuhtide hinnang sektori seisundile oli 5,2 palli 10-pallisüsteemis. Võrreldes pool aastat tagasi läbi viidud küsitluse tulemusega, on juhtide hinnang kahanenud 0,6 punkti – toonane hinnang oli 5,8 palli. Hinnangu kahanemist mõjutavad kõige enam ehitusturu jahenemine nii kodu- kui ka välisturul, aga ka üldine majandusseis.
Mõningast kasvu prognoosivad juhid ka teenuse-toote hinnale ja töötajate arvule. Töötajate arvu kasvuprognoos oli üsna tagasihoidlik ka pool aastat tagasi. Teenuse hinnatõusu kasvuprognoos jääb aga juba oluliselt varasema küsitluse tulemusele alla.
Müügitulu kasvuprognoos on nii väike, et seda võiks pigem lugeda näitaja püsimiseks samal tasemel. Arvestades siinjuures ka teenuse hinna kasvuprognoosi, siis tähendab see sisuliselt oodatavat tööde mahu vähenemist.
Investeeringutele ja kasumlikkusele prognoosivad juhid kahanemist. See on ootuspärane kahanevate tööde mahtudega sektorites: ettevõtte jätkussuutlikkuse tagamiseks külmutatatkse investeeringud ja loobutakse kasumiootusest.
Mis muutub teie ettevõttes järgmise kuue kuu jooksul?
Skaala: 1-kahaneb kiiresti; 2-kahaneb; 3-püsib; 4-kasvab; 5-kasvab kiiresti
Keskmisele palgale prognoosisid juhid kõige kiiremat kasvu ja nii on ka üsna ootuspärane, et tööjõukulud kasvavad sisendkuludest kõige kiiremini.
Üsna sarnases mahus kasvu prognoosivad juhid ka tegevuskulule ning kaubad-teenused kulule. Nende kahe sisendkulu kasvuprognoos jääb keskmise palga omast juba üsna palju maha ning sellest võib järeldada, et juhid ootavad ka üldise kiire hinnatõusu taandumist.
Turunduskulusid hoitakse senisel tasemel ning seegi peegeldab ehitusturul toimuvat kokku tõmbumist.
Klientide maksekäitumine halvenenud
85% vastanuist ütlesid, et klientide maksedistsipliin ei ole muutunud. 14% vastajate hinnangul on võlglaste arv siiski veidi halvenenud.
Kommentaarides ütlesid mõned juhid, et on pidanud hakkama töid ettemaksu eest pakkuma, märgatud on arvete tasumisega venitamist. Ka on kliente, kes soovivad arvetele pikemat tähtaega.
Tellijatelt on tunda hinnasurvet
24% vastajate arvates on majanduse üldine olukord kõige olulisem mõjutaja, 22% arvates on seda ehitussektor. 11% peavad oluliseks mõjutajaks inflatsiooni, 10% sõda Ukrainas ja 8% plaanitavaid maksumuudatusi.
Kommentaarides mainivad juhid ka euribori muutust.
Mitu juhti on kriitilised kolleegide suhtes, kes nende hinnangul lasevad tööde mahu vähenemise korral liiga kiiresti hinnad alla.
Üldiselt on ka juhtide vastustest tunda, et tellija on praegu hinnatundlik ja vastav surve on üsna suur.
Jätkuvalt püsib sõja mõju, mis on sundinud ringi tegema tarneahelaid ja mõjutanud logistikat. Mõned vastajad väljendasid muret, et maksupoliitilised muudatused võivad tuua uue hinnatõusu.
Mitu vastajat loodavad, et Rail Baltic mõjutab sektorit positiivselt, samuti soovivad juhid, et tarbijad muutuksid optimistlikumaks.
Mida olete teinud või plaanite lähiajal teha, et vältida nõudluse vähenemise mõju müügitulule?
44% vastanuist ütles, et nõudlus pole veel vähenenud ja seepärast pole nad veel pidanud mingeid vastavaid meetmeid rakendama. 28% vastanuist on laiendanud kliendiportfelli, 17% teenuste portfelli. 8% on optimeerinud töötajate arvu.
Kommentaarides ütles üks juht, et arendavad uut toodet, mis peaks olema konkurentide pakutavast odavam.
Mitu juhti märkisid, et investeerivad innovaatilisematesse lahendustesse, et väiksema töötajate hulgaga rohkem töid ära teha.
Mõned vastajad ütlesid, et kärbivad kulusid ning peavad seetõttu ka teenuse kvaliteedis veidi järele andma. Ent oli ka juhte, kes olid risti vastupidisel arvamusel ja leidsid, et tööde mahu vähenemisel tuleb just kvaliteedile hakata eraldi rõhku panema.
Kuigi turunduskuludele prognoosisid juhid püsimist samal tasemel, leidsid mitmed juhid, et kahaneva turu olukorras tuleb lisaks olemasolevate kliendisuhete säilitamisele ka turundusele rohkem rõhku panna, et leida uusi kliente.
Vaata täpsemat turuinfot ja ettevõtete majandusnäitajaid värskest
Inseneribüroode konkurentsiraportistSeotud lood
Auto parkimine ei pea olema keeruline ja aeganõudev protsess. Entringo pakub sujuvat ja mugavat parkimiskogemust, mis garanteerib kiire läbipääsu parklasse. Entringo on Hansabi välja töötatud piletivaba parkimis- ja läbipääsusüsteem, mis võimaldab kliendil parkimisalale pääseda ilma füüsilisel kujul piletit omamata. Süsteemi on sisse ehitatud numbrituvastus, mis parkimisloaga numbrimärki tuvastades automaatselt tõkkepuu avab. See võimaldab inimesel kiiresti ja takistusteta parkimisalale jõuda. Entringo lahendust saab kasutada ka läbipääsu kontrollimiseks. Seda on võimalik seadistada nii, et alale pääsevad vaid selleks volitatud isikud.