Kui varasemalt olid leedidel põhineva valgustuse pärusmaaks valdavalt hoonesisesed lahendused, siis nüüdseks on olukord muutumas: leedid pakuvad tõsist konkurentsi ka linnapildis.
Seda eelkõige tänu asjaolule, et leedvälisvalgustite hinnad on võrreldes mõne aasta tagusega oluliselt langenud ja leedide töökindlus tõusnud. Tehnilisest aspektist lähtudes on leedvalgustitel mitmeid vaieldamatuid eeliseid : valguse täpne suunamine läätsepõhiselt vajalikku kohta, päevavalgusele lähedane värviedastus, valgusti madal elektrienergia omatarve ning väga paindlik juhtimine sõltuvalt ümbritsevast olukorrast. Tänu neile omadustele on saavutatav kõrge energiasääst ja nullilähedane valgusreostus.
Esvika Elekter AS esindab Eestis Itaalia firmasid SBP ja Detas SpA ning on keskendunud nii peamagistraalide valgustusnormidele vastava ATON 110W tänavavalgustitele kui ka väiksemate parklate, territooriumite, laoplatside jms. leedvalgustitele. Linnatänavate valgustamiseks pakub Esvika Elekter AS 30-90W võimsusega Kyro või Stratos tüüpi valgusteid. Näiteks on Kyro LED tänavavalgustiga teostatud mitmeid projekte Eestis Tõrva linnas.
Kvartalisiseste tänavate valgustamiseks piisab tavaliselt 30W- 50W võimsusega valgustist. Samuti pakub Esvika Elekter AS erinevate võimsustega 5W-30W leedprozektoreid laoplatside, õuealade või koduhoovi valgustamiseks ning leedsisevalgusteid nii valgustuspaneelidena kui ka mitmesuguguste süvistusvariantidega.
Suurimat energiasäästu võimalust pakub praegu ülekäiguradade valgustus. Seda põhjusel, et jalakäijate ohutu liiklemise huvides peavad ülekäigurajad olema ühtlaselt valgustatud kogu pimeda aja jooksul. Seda erinevalt tänavavalgustusest, kus on võimalik öötundidel valgusviljakust vähendada. Näiteks olemasolev 270W (koos valgusti omatarbega) metallhallid lambiga ülekäiguraja valgusti on võimalik asendada 60W võimsusega leed ülekäiguraja valgustiga. Arvestades, et üks ülekäigurada on valgustatud kahe 270W valgustiga, mis asendatakse kahe 60W leedvalgustiga , siis on saavutatav kokkuhoid aastase 4000 töötunni jooksul tervelt 1680KWh. Tavavalgustitega võrreldes jääksid olemata mitmed valgusallikate vahetused, mille tulemusena on võimalik saavutada valgustite vahetusega seotud investeeringu tasuvusajaks 3 aastat.
Leedvalgustitel on mitmeid omapärasid ning ohte, mis on põhjustatud kas oskamatust paigaldusest või kvaliteediprobleemidest. Ebakvaliteetseid valgusteid iseloomustavad eelkõige toiteplokkide kõrgsageduslikud häired, liialt kõrged värvsustemperatuurid ning eluea vähenemine sõltuvalt mittepiisavast jahutusest.
Leedvalgustite toitejuhtmeid ei ole hea paigaldada kokku suurema võimsusega kaabeldusega kuna viimased indutseerivad leedide juhtmestikus lisavoolu ning see võib põhjustada valgustite ise-eneselikku sisselülimist. Ka leedvalgustite valgustehnilistel mõõtmistel on teatud omapärad ja erinõuded, mida tuleb järgida.
Kiirelt kasvav elektrienergia hind sunnib meid aga mõtlema ka valgustuse juhtimise peale. Tavavalgustites kasutatavate kõrgsurvelampide ( nii naatrium kui metallhaliid) tavapärased liiteseadmed on oma kõrge omatarbe ja juhitamatuse tõttu vähe efektiivsed.
Elektrooniliste seadmetega saab lampi intelligentsemalt juhtida ning „säästumeetmetega“ üpris kaugele minna . Neid saab kasutada nii valgusti- kui mastisiseselt olemasolevate süsteemide renoveerimiseks, sealjuures valgusteid vahetamata. Valgusallikate tootjad on seisukohal, et elektrooniline ballast säästab ka valgusallikat ning pikendab tema tööiga sest on kaitstum üle- ja alapingete eest. Samas tasub meeles pidada et Na-kõrgsurve lampidel langetab 30% toitepinge vähendamine valgusvoogu ligi 50% ehk pea poole võrra. Piltlikult öeldes, suur osa energiasäästust valgustehniliselt maapinnale ei jõua. Et valgustehniliselt oleksid kehtivad teevalgustusnormid täidetud, on efektiivseim tee ka siin kasutada leedvalgustust.
Uutes valgustusprojektides nõutakse juba „nutikat“ valgustipõhist juhtimist st. valgustid moodustavad omalaadse arvutivõrku meenutava topoloogiaga IP (internet protocol) põhise süsteemi, mida saab hallata web’is ehk internetis (kasvõi nutitelefonis).
Asja olemus ja mõte on järgmine: iga valgusti valgusvoogu (seega tarbitavat võimsust) saab astmeliselt vähendada/suurendada sõltuvalt selle asukohast ja olulisusest. Näiteks sõiduteede ristmikel, ülekäiguradadel või bussiootepaviljonides tagasihoidlikumalt kui näiteks asulavälistel sõiduteedel. Süsteemi saab lisada vajalikke andureid: liiklushulga ja –tiheduse lugerid, hämaraandurid jms. mis annavad meile lisainformatsiooni.
Vähem on mõeldud astmelise võimsuse vähendamisele sõltuvalt ilmastikuoludest või ümbruskonna taustvalgusest. Näiteks kombinatsiooni selge taevas ja täiskuu puhul võiks kasutada valgusti 20-40% võimsust. Märja asfaldi puhul, kus teepinna peegeldus tekitab autojuhile niigi liigset ebamugavust ja -ohtlikkust oleks see liiklusohutuse seisukohast lausa vajalik. Seega õnnestub võimsuse alandamisega muuhulgas vähendada ka valgusreostust ning soovimatut valgustust. Lähiajal peaksid ka Eesti seadusandlusesse jõudma esimesed normid kus liigset või lausa kahjulikku valgust käsitletakse kui ühte keskkonna reostusliiki.
ESVIKA Elekter pakub ainult sileda ehk tasapinnalise klaasiga välisvalgustust, et ennetada varsti kehtima hakkavaid valgusreostuse norme. Teeninduse , ekspluatatsiooni ja maksvuse seisukohast on oluline et leedvalgustitel oleks eraldi vahetatavad nii valgusdioodide plokk kui toiteseade (draiver).
Teavet Esvika Elektri poolt pakutava tootevaliku kohta leiate meie müügiesindustest Tallinnas, Tartus, Jõhvis, Pärnus ja Paides.
Selle artikli ilmumist toetas Esvika Elekter
Autor: Ehitusuudised.ee toimetus
Seotud lood
Tallinna tänavate valgustusmonopol, Heino Haraku KH Energia-Konsult võitis koos Elektroskandia ja Philipsiga Tartus vanade valgustite väljavahetamise hanke. Koos paigaldavad ettevõtted 470 LED-valgustit kogumaksumusega 197 073 eurot.
SSAB kontserni tütarettevõte Ruukki Construction käivitas uue tootegrupi Ruukki® LowCarbon, mille eesmärk on täita üha karmimaid keskkonnanõudeid ja rahuldada klientide vajadust vähendada ehitatavate hoonete elutsükli jooksul tekkivaid heitkoguseid. Tootegrupi esimesteks toodeteks on LowCarbon sändvitšpaneelid, LowCarbon fassaadikassetid ja katuseprofiil Ruukki® Classic LowCarbon, mille heitkogused on 50-70% väiksemad kui analoogsetel standardsetel toodetel.