Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kantsleri Marika Priske sõnul peab riik leidma alternatiivlahendusi tee-ehituse rahastamiseks, sest välisabiga ei saa kõrvalteid finantseerida.
Priske märkis tänasel riigikogu majanduskomisjoni avalikul istungil, mille põhiteemaks oli „Eesti teedeehituse korraldus ja teede kvaliteet“, et tee-ehituse ja kvaliteedi määrab raha. Tee-ehituses kasutatakse palju Euroopa Liidu välisabi, kuid rõhutas, et välisabi antakse üksnes teede puhul, mis on piisava rahvusvahelise tähtsusega - aga kõik Eesti teed seda kindlasti ei ole.
„On suur oht, et alarahastus võib tulevikus süveneda. Oluline roll on riigikogu liikmetel, kes koostavad eelarvet ning teevad valikuid, milliseid teid parandame ja milliseid ehitame,“ märkis Priske. „Kõik taandub valikutele.“
Priske tõstis esile küsimused: “Kas leiame alternatiivseid PPP projekte, kas püüame teha kallimaid teid või leida soodsamaid lahendusi, kas turgutame kodumaist materjalitööstust või tolereerime importmaterjalide sissetoomist?“
Kantsler rõhutas, et tellija peab nõudma projekteerija vastutust, mis selekteerib välja parimad tegijad. „See ei pruugi kõigile ettevõtjatele meeldida, ent projekteerija vastutus peab suurenema.“
Priske sõnul võiks olla eesmärk, et teed oleksid sõidetavad normaaltingimustel võimalikult palju päevi aastas.
Rahastuse ja lahenduste kohapealt märkis Priske, et Eesti teedel tehtud lahenduste puhul saab teha järelduse, et tellija unistust ei saa lasta alati teostada.
Seotud lood
Maanteeameti uus juht Aivo Adamson esitas esimest korda pärast ametisse asumist oma nägemuse muutustest, mida amet peaks ellu viima.
Lemminkäinen Eesti AS ja Eesti Asfaldiliidu juhatuse esimees Sven Pertens oli riigikogu avalikul istungil, kus põhiteemaks oli teedeehituse korraldus ja kvaliteet, riigi suhtes kriitiline. Pertensi sõnul katkestab riik iga seitsmenda hanke ning kahju kannavad ettevõtjad.
ASi Teede Tehnokeskus juht Ilmar Jõgi rõhutas riigikogu majanduskomisjoni avalikul istungil, et teede tehnilised valelahendused maksavad valusalt kätte. Tema sõnul annavad paraku vead veel 50 aastat tunda.
Arto Aas tõdes pärast riigikogu majanduskomisjoni istungit, et oleme tee-ehituses jõudnud olukorda, kus lisaks rahale tähtsustame ka lahendusi ning raha kasutust.
Ehitusvaldkonnas leidub ohtralt töid, mis nõuavad spetsiaalseid teadmisi ja kogemusi, kuid on ka selliseid, millega saavad hea tahtmise ja soovi korral hakkama kõik. Värvimine ongi just üks neist ettevõtmistest, kus vaja pealehakkamist ning töökat kätepaari, kvaliteetseid värve, häid maalritarbeid ning õigeid töövõtteid.