Arto Aas tõdes pärast riigikogu majanduskomisjoni istungit, et oleme tee-ehituses jõudnud olukorda, kus lisaks rahale tähtsustame ka lahendusi ning raha kasutust.
Majanduskomisjoni esimees Arto Aas märkis, et komisjon soovis arutada Eesti teedeehituse ressursside paremat kasutust. „Teede põhjalikum projekteerimine tagab hiljem kümneid miljoneid eurosid kokkuhoidu ehituse ja hoolduse arvelt. Samuti ei taga vähempakkumine alati kõige kvaliteetsemat lõpptulemust. Seetõttu tuleks ka teede puhul rohkem arvestada kogu tee elutsükli maksumust, mis arvestaks ehitusele lisaks ka remondi- ja hoolduskulusid,“ lisas Aas.
Riigikogu majanduskomisjon sai avalikul istungil ülevaate maanteeameti tööplaanidest ja arengusuundadest ning kuulas ära tee-ehitajate ettepanekud. Olulised kõneained olid ka teede projekteerimine, ehituskvaliteet ja järelevalvega seotud probleemid. Sõnavõtjad tõdesid, et teede ehitus ja korrashoid nõuab tihedamat ja viljakamat koostööd kõikide asjaosaliste vahel.
Aas rõhutas kokkuvõtteks: „Tänased kriitilised ja asjalikud sõnavõtud näitasid, et probleeme on küll palju, aga siit saame optimistlikult edasi minna. Eesti teede olukorda aitab oluliselt parandada ressursside läbimõeldum ja efektiivsem kasutamine.“
Tohutu arenguhüpe ja rahaline kokkuhoid on võimalik kaasates kodumaiseid ehitusmaterjale ja uusi insenertehnilisi teadmisi, ütles Aas. "Selleks tuleb senisest rohkem pöörata tähelepanu Eesti kõrgkoolide uurimistöödele. Lühidalt öeldes on Eesti teedeehituse korraldus jõudnud etappi, kus eelarverahast olulisem on see, kuidas raha mõistlikult kasutada,“ märkis Aas.
Seotud lood
Maanteeameti uus juht Aivo Adamson esitas esimest korda pärast ametisse asumist oma nägemuse muutustest, mida amet peaks ellu viima.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kantsleri Marika Priske sõnul peab riik leidma alternatiivlahendusi tee-ehituse rahastamiseks, sest välisabiga ei saa kõrvalteid finantseerida.
Lemminkäinen Eesti AS ja Eesti Asfaldiliidu juhatuse esimees Sven Pertens oli riigikogu avalikul istungil, kus põhiteemaks oli teedeehituse korraldus ja kvaliteet, riigi suhtes kriitiline. Pertensi sõnul katkestab riik iga seitsmenda hanke ning kahju kannavad ettevõtjad.
ASi Teede Tehnokeskus juht Ilmar Jõgi rõhutas riigikogu majanduskomisjoni avalikul istungil, et teede tehnilised valelahendused maksavad valusalt kätte. Tema sõnul annavad paraku vead veel 50 aastat tunda.
Ehitusvaldkonnas leidub ohtralt töid, mis nõuavad spetsiaalseid teadmisi ja kogemusi, kuid on ka selliseid, millega saavad hea tahtmise ja soovi korral hakkama kõik. Värvimine ongi just üks neist ettevõtmistest, kus vaja pealehakkamist ning töökat kätepaari, kvaliteetseid värve, häid maalritarbeid ning õigeid töövõtteid.