Vähene konkurents ning nõrk järelevalve on riigikontrolli hinnangul riigimaanteede puuduliku hoolduse peapõhjusteks ning selle eest vastutab majandusministeeriumi haldusalas olev maanteeamet.
Riigikontroll hindas auditiga "Teehooldetööd ja järelevalve nende üle" hoolduse kvaliteeti ja hoolduse säästlikkust.
Auditis leitakse, et konkurents riigimaanteede hoolduses on pidevalt nõrgenenud ning sellele on kaasa aidanud ka maanteeamet. Pooltel maanteeameti korraldatud hangetel on hooldusleping sõlmitud ainsa pakkumise alusel ning uusi tulijaid on teinekord ka otsitud põhjustel kõrvale lükanud.
"Uute tulijate puhul otsitakse luubiga igasuguseid vigu," rääkis riigikontrolli tulemusauditi osakonna peakontrolör Tarmo Olgo.
Ta tõi halva näitena Viljandi maakonna teede hoolduse hanke, millel ei kvalifitseerunud odavaim pakkuja. Destia Eesti pakkumuses olid andmed kahe seadme kohta esitatud valel leheküljel ning selle tulemusel läkski hange 900 000 eurot kallimaks.
Soome riigiettevõtte Destia on praeguseks oma Eesti tütarfirma aktiivse äritegevuse lõpetanud.
Riigikontroll leidis auditis veel, et riigi kulud teede hooldusele on kasvanud põhjendamatult palju. Eraettevõtetega sõlmitud hooldelepingutes on teehooldekulud aastatel 2006-2010 olnud keskmiselt 8% võrra suuremad, kui see hinnaindeksist lähtuvalt objektiivselt põhjendatud oleks.
"Riik on saanud teehoolduses viletsamat kvaliteeti ja kõrgemat hinda," ütles peakontrolör Olgo kokkuvõtvalt.
Mis sai Destiale takistuseks Keila piirkonnas ja kas Ida-Virumaal teid hooldava Lemminkäinen Eesti juht Sven Pertens nõustub riigikontrolli hinnanguga, loe tänasest Äripäevast.
Seotud lood
Eesti kapitalil põhinev metall- ja klaasfassaadide ehitaja Metek OÜ tähistab järgmisel aastal 30. tegevusaastat. Soomes kõrgelt hinnatud fassaadiehitaja hetkel töös olevad suurprojektid on Helsingis Pasilas asuv NODE büroohoone ja Kamppis asuv tervisekeskus.