Tallinna linnavalitsus kavatseb esitada linnavolikogule kehtestamiseks Patarei ja Lennusadama piirkonna detailplaneeringu, mis loob võimaluse rajada ligi 25 ha suurusele alale atraktiivne vaba aja veetmise piirkond.
Lisaks alale jäävate arhitektuurimälestiste, sh vesilennukiangaaride ning Patarei merekindluse taastamisele võimaldab detailplaneering rajada alale kokku kuus 3-6-korruselist äri- ja administratiivhoonet, kahekorruselise parkimishoone, ühekorruselise administratiivhoone, kuni 2-korruselise sadamahoone ja ühekorruselise sadamapaviljoni.
Patarei ja Lennusadama piirkonna detailplaneeringu koostamist taotles Riigi Kinnisvara Aktsiaselts, detailplaneeringu koostas Oaas Arhitektid OÜ ja alltöövõtjana K-Projekt AS. Detailplaneering algatati Tallinna Linnavalitsuse korraldusega 3. juunil 2009 ja võeti vastu 21. aprillil 2010.
Põhjast, loodest ja idast Tallinna lahega külgnev planeeringuala jääb Tallinna vanalinna muinsuskaitseala kaitsevööndisse ja osaliselt arheoloogiamälestiseks tunnistatud 13.–16. sajandi asulakohta.
Alal asuvaist rajatistest on arhitektuurimälestiseks tunnistatud aastaist 1829-1840 pärinev kaitsekasarm ja 1838. aastast pärinev kaitsekasarmu mortiirpatarei, 1916.-1917. aastaist pärinevad vesilennukite angaarid ning lennusadama staabihoone ja kasarmuhoone.
Planeeringuala kontaktvööndi hoonestus on väga mitmekesine – siin kohtuvad erineva ilmega vabaplaneeringulised äri-, tootmis- ja elamukvartalid. Planeeringuala kontaktvööndis on selgelt näha erinevatel ajajärkudel rajatud hooned, mis moodustavad kontaktalal omaette piirkonnad.
Paljassaare ja Russalka vahelise rannaala üldplaneeringu kohaselt on planeeritava maa-ala peamisteks funktsioonideks üldkasutatavate ehitise maa, elamu- ja ärihoonete maa ning jahi- ja reisisadamate maa. Patarei ja Lennusadama piirkonna detailplaneering on Paljassaare ja Russalka vahelise ranna ala üldplaneeringuga kooskõlas.
Detailplaneering on kooskõlas ka Põhja-Tallinna arengukavaga, nähes ette avalikkuse juurdepääsu merele, ranna-ala arendamise ning olemasoleva sadama ja mälestiste rekonstrueerimise.
Detailplaneeringu aluseks on ala mahulise planeerimise ideekonkursi võidutöö „Kolm Õuna“, mille kohaselt on planeeringualal kolm dominanti - olemasolevad vesilennukite angaarid ja Patarei vangla ning uushoonestusena rajatav Justiitsministeeriumi administratiivhoone (nn Justiitspalee).
Vesilennukiangaaride dominantsuse rõhutamiseks on ümbritsev hoonestus planeeritud sellest küllalt kaugele, võimaldamaks vaadeldavust kõigist külgedest. Patarei ümbrus puhastatakse Nõukogude ajal ehitatud väärtusetutest abihoonetest, sisehoovid ja ümbrus heakorrastatakse ja haljastatakse. Mortiiripatarei ja lüneti lõunanurga vahelisele suurte kõrguste vahega maa-alale on planeeritud istumistrepistik võimaliku etendusepaigaga.
Lisaks suurele peaväljakule on alale kavandatud mitmed väiksemad väljakud koos lastemänguväljaku, välikohvikute ja mõnusate puhkenurkade rajamise võimalusega. Piirkonna parkivatest autodest ummistumist vältimaks on valdav osa parkimiskohtadest planeeritud maa alla või parkimishoonesse.
Seotud lood
Auto parkimine ei pea olema keeruline ja aeganõudev protsess. Entringo pakub sujuvat ja mugavat parkimiskogemust, mis garanteerib kiire läbipääsu parklasse. Entringo on Hansabi välja töötatud piletivaba parkimis- ja läbipääsusüsteem, mis võimaldab kliendil parkimisalale pääseda ilma füüsilisel kujul piletit omamata. Süsteemi on sisse ehitatud numbrituvastus, mis parkimisloaga numbrimärki tuvastades automaatselt tõkkepuu avab. See võimaldab inimesel kiiresti ja takistusteta parkimisalale jõuda. Entringo lahendust saab kasutada ka läbipääsu kontrollimiseks. Seda on võimalik seadistada nii, et alale pääsevad vaid selleks volitatud isikud.