Tekstiilitööstusel on meie planeedile suur keskkonnamõju, mis tekib kogu tootmisahelas alates toorainest kuni valmistooteni ning seda nii moe- kui ka tööriiete puhul. „Meie eesmärk on rõhutada selle teema olulisust ning populariseerida keskkonnasõbralikku ning taaskasutatavat valikut,” ütleb tööriiete ja isikukaitsevahendite Swedol AB Eesti filiaali ja Grolls kaupluste juhataja Martin Lokk.
„Keskkonnahoid ja oma jalajälje vähendamine on edumeelse ning tulevikku vaatava ettevõtte üks eesmärke. Nii on see ka meie puhul. Oleme otsustanud keskenduda oma äris valdkondadele, kus saame teha suuremaid võimalikke muudatusi. Näiteks kui minna terve ühe tootegrupi puhul üle taaskasutatud materjalile või säästvalt toodetud puuvillale, on muudatus oluline,” räägib Lokk. „Samal ajal on meie emafirmal plaanis vähendada valikut, et saaksime veelgi enam keskenduda olemasolevate toodete jätkusuutlike lahenduste väljatöötamisele.”
Ta toob näite: „Puuvilla tootmine nõuab tohutul hulgal vett ja pestitsiide – ühe särgi tootmisprotsessis kulub ligi 2700 liitrit vett. See tähendab, et kui tekstiilitootmises panustada veetarbimise vähendamisse, on selle keskkonnamõju väga suur. Lisaks saab veekulu vähendada läbi innovatsiooni, näiteks kasutades uut tekstiilmaterjalide värvimistehnikat, kus kasutatakse vähem vett kui traditsioonilises värvimise protsessis.”
Kliendid ootavad jätkusuutlikumaid lahendusi
Ootused säästlikumalt toodetud ning taaskasutust võimaldavate toodete suhtes tulenevad suures osas lõpptarbijatelt ning investoritelt. 2021. aasta oktoobris läbi viidud Deloitte'i globaalne tarbijauuring näitas, et 55 protsenti tarbijatest olid viimase kuu jooksul ostnud jätkusuutlikuma toote või teenuse ning neist 32 protsenti maksis selle toote eest oluliselt rohkem alternatiivsest tootest.
„Soovime koos emafirmaga olla leidlikud ja kaasata tootearendusse rohkem keskkonnasõbralikke aspekte, kui tänastes nõuetes on ette nähtud. Täiesti jätkusuutlikule tootele kehtib muidugi pikk ja keerukas nõuete loetelu, aga teekond sinnapoole on alanud,” ütleb Lokk. Ta lisab, et keskkonnasõbralik riideese peaks eelistatavalt olema monomaterjalist, samas funktsionaalne ja mugav.
Enamik riideid on valmistatud erinevate kiudude, näiteks puuvilla ja polüestri segust. See on aga tekstiili ringlusesse võtmise puhul üks suuremaid väljakutseid. Oluliselt lihtsam on taaskasutada monomaterjale, mis sisaldavad ainult ühte tüüpi materjali või kiudu. Lisaks peab taaskasutatav monomaterjal olema biolagunev ja fossiilivaba ning korduvkasutatav isegi siis, kui sellel on mustust, õli ja kemikaale või tootele on peale pandud logod.
Jätkusuutlik riideese on vastavalt sertifitseeritud, toodetud veevabalt ja taastuvenergia abil ning PFAS-vaba ehk puhas raskesti lagunevatest keemilistest ühenditest, mis on loodud rasva, mustuse ja vee tõrjumiseks ning mida leidub lisaks rõivastele näiteks praepannides, jalanõudes, mööbliriietes, suusavahas, toidupakendites ja ilutoodetes. Samal ajal peab rõivas taluma pesemist ning säilitama oma positiivsed omadused. Oluline on ka tarneahel – jätkusuutlik tekstiilese peab jõudma tarbijani CO2-vabalt.
Põhjamaade tuntuimale tööriiete, jalatsite ning isikukaitsevahendite müüjale Swedol AB-le kuuluvad kaubamärgid Björnkläder, Univern ja Gesto, mida on Grolls kauplusekett ja edasimüüjad Eestis müünud juba 17 aastat. Lisaks on Swedol AB Eesti filiaali kauplustes Grolls esindatud ka Rootsi töörõivatootja Fristads, kes on omas valdkonnas jätkusuutlikkuse osas teinud juba suuri samme. Fristads oli üks esimesi, kes võttis tööriiete tootjatest kasutusele EPD keskkonnadeklaratsiooni (Environmental Product Declaration), mis mõõdab rõivatootmise keskkonnamõju alates materjali valikust kuni kohaletoimetuseni.
Swedol AB-s on juurutatud integreeritud keskkonna- ja kvaliteedijuhtimissüsteem, mis on sertifitseeritud vastavalt standardite ISO 9001:2008 ja ISO 14001:2004 nõuetele.
Seotud lood
Elektrituru kaootilisus ja hindade ettearvamatu liikumine ei ole täna enam kellelegi üllatuseks. Küll aga võib uudisena tulla, et energiatootmist ja -tarbimist targalt juhtides saavad kodukasutajad hoida kokku suure rahasumma, teenida lisaraha ning enda päikesepargile tehtud investeeringute tasuvusaega kordades lühendada.