Puidust kortermajade ning büroohoonete ehitamine muutub maailmas üha populaarsemaks, pakkudes Eesti majatehastele võimalust arendada eksporti. Ometigi võiks puithoonete eksportimise kõrval ka Eestis puitu ehitusmaterjalina julgemalt kasutada, märgib Eesti Metsa- ja Puidutööstuse Liit pressiteates.
- Eesti Metsa- ja Puidutööstuse Liidu tegevjuht Henrik Välja sõnul on maailmas lahti läinud nii-öelda võistlus, kes suudab kõige kõrgema puidust korrushoone ehitada. Foto: Raul Mee
Alanud nädalal Kultuurikatlas Tallinnas toimuva konverentsi “Puit – homse elukeskkonna võti” fookuses on puidust korrushoonete ehitamine. Eesti Metsa- ja Puidutööstuse Liidu tegevjuhi Henrik Välja sõnul kerkivad maailmas üha kõrgemad puidust ehitised, mis tähendab Eesti ettevõtjatele võimalust arendada eksporti nii ehituselementide kui ka nende juurde kuuluvate inseneri- ja arhitektitööde näol. “Metsarikka ja tugeva ehitussektoriga riigina peaksime enam tähelepanu pöörama puidu innovaatilistele kasutusviisidele, see tähendab nii korruselamute kui ka büroohoonete kandekonstruktsioonides. Eestlaste ehitatud 14-korruseline puithoone Norras sai vaid veidi üle aasta kanda maailma kõrgeima puitehitise tiitlit, kuid on tänaseks troonilt tõugatud kanadalaste 18-korruselise elamu poolt,” selgitas Välja ning lisas, et maailmas on lahti läinud nii-öelda võistlus, kes suudab kõige kõrgema puidust korrushoone ehitada.
Puidust korrushoonete ehitamiseks on juba täna mitmeid võimalusi – näiteks ristkihtliimpuidust ning puitbetoon hübriidist konstruktsioonidel põhinevate majade ehitamine. Konverentsi ühe peaesinejana, Suurbritannia arhitekt Stefan Mannewitzi silmapaistvamaks saavutuseks on Euroopa ühe esimese ristkihtliimpuidust kortermaja Bridport House projekteerimine Inglismaal. “Londoni kontekstis võimaldas antud lahenduse kasutamine lisaks keskkonnasäästule ka rahalist säästu, kuna ristkihtliimpuidust korrushoonete püstitamine on märksa kiirem. Ehitise püstitusaeg on oluline eriti suurlinna kontekstis, kus kitsastes oludes puudub võimalus ehituselementide ladustamiseks – puidust elemente see-eest saab ilma ooteajata järjest monteerida ehk elemendid lähevad ehitusplatsile saabudes koheselt käiku,” lausus Välja.
Puit on uus betoon
Saksamaal ja Austrias tegutsev insener Rainer Strauch tutuvustab puitbetoon hübriidist korrusmajade tehnoloogiat, mida tuntakse ka kui LifeCycle Tower ehitussüsteemina. “LCT süsteem on seni üks maailma kõige keskkonnasäästlikumaid kõrghoonete ehituslahendusi – kasutades LCT süsteemi on võimalik vähendada CO2 emissiooni võrreldes betoonkonstruktsioonmajadega suisa 90% lühendades seejuures ka ehitusaega 50% võrra,” kinnitas Strauch ning lisas, et kuna tänane ehitussektor on üle maailma vastutav ligikaudu 40% maailma energia, CO2 ning maavarade kasutamise eest, on oluline ka ehituses keskenduda jätkusuutlike lahenduste väljatöötamisele.
Eesti Metsa ja Puidutööstuse Liidu tegevjuhi sõnul näitab viimastel aastatel toimunud arenguhüpe, et puit on uus betoon. “Puit kannab endas ajastutepikkuseid traditsioone ning väärtuseid, samas saab seda edukalt kombineerida teiste ehitusmaterjalidega, luues ajakohase, stiilse ja tervisliku sisekliimaga ehitise. Arvestades põhjamaise puidu tugevusomadusi, on puit suurepärane valik ka kõrghoonete ehitamiseks,” lausus Välja, lootes, et puidust korrushoonete ehitamine muutub populaaremaks ka Eestis.
Loe maailma kõrgeimast puithoonest
siit.
Seotud lood
Maailma kõrgeim ristkihtpuidust hoone teeb ajalugu mitmel moel: esiteks napsas see Kodumaja ehitatud TREETilt maailma kõrgeima puitehitise tiitli, teiseks paistab see silma eriti kärme ehitustempo poolest ja kolmandaks on uhkuseks Kanada puithoonete ehitajaile, sest on valminud peaaegu täielikult kodumaiste jõududega.
Vancouveris valminud 18-korruseline CLT-kõrghoone on praegu maailma kõrgeim puithoone, mis paistab silma ka eriti kärme ehitustempo poolest.
Auto parkimine ei pea olema keeruline ja aeganõudev protsess. Entringo pakub sujuvat ja mugavat parkimiskogemust, mis garanteerib kiire läbipääsu parklasse. Entringo on Hansabi välja töötatud piletivaba parkimis- ja läbipääsusüsteem, mis võimaldab kliendil parkimisalale pääseda ilma füüsilisel kujul piletit omamata. Süsteemi on sisse ehitatud numbrituvastus, mis parkimisloaga numbrimärki tuvastades automaatselt tõkkepuu avab. See võimaldab inimesel kiiresti ja takistusteta parkimisalale jõuda. Entringo lahendust saab kasutada ka läbipääsu kontrollimiseks. Seda on võimalik seadistada nii, et alale pääsevad vaid selleks volitatud isikud.