Eesti edukaima tehasemajade eksportija Kodumaja Grupi turundus- ja müügidirektor Andrus Leppik toob välja aastatega kogunenud tähelepanekud, mis lisaks Norrale, kuhu Kodumaja põhiliselt ekspordib, peavad paika ka teistesse riikidesse eksportimisel.
- Kodumajatehase ehitatud maailma kõrgeim puitmaja Norras Bergenis. Foto: Maris Tomba
1) Ole parim! Turg ei ole kunagi ülerahvastatud. Hea hinna ja kvaliteedi suhtega tööle jätkub alati ruumi.
2) Ehitamine on kohalik äri. Ära suru oma meetodeid peale, vaid kohandu oludega. Meie ei ole need, kes lähevad Norrasse, Rootsi, Taani või Soome rääkima, kuidas nad ehitama peaksid.
3) Tee kohalikud normid ja regulatsioonid ning äri ajamise viisid selgeks. Arvesta bürokraatiaga.
4) Paku õiget hinda. Klient teab seda. Nn. hinnaõngitsemine võib tuua üksikuid õnnehetki, kuid mitte edu pikas perspektiivis.
5) Hoia tõendusdokumentatsioon korras – see aitab ennetada vaidlusi ja kui need tekivad, ka neid võita. Muidugi eeldusel, et ettevõte ise kokkuleppeid ei riku.
6) Ära sõltu liialt ühest suurkliendist – on oht, et klient võib hakata käituma sinu „omaniku“ või „vanema vennana“.
7) Tegele eelkõige iseendaga, mitte konkurentidega. On hea konkurentide tegevusega kursis olla, see aitab kindlasti otsuste langetamisel, kuid neile ei ole mõtet liiga palju energiat ja tähelepanu suunata.
8) Ära karda konkurentsi. Tugevad konkurendid on head konkurendid: hoopis ebaõnnestujad võivad kogu tootesegmendi mainet rikkuda ja turul palju kahju teha.
9) Tee endale selgeks mida tahad. järgi seda: millist ja millise komplektsusega oodet pakud ja kes on kliendid, keda püüad. See tuleb selgelt defineerida kogu meeskonna jaoks, et igapäevased ahvatlused kiirete teenismisvõimaluste näol ei viiks õigelt kursilt kõrvale.
10) Kuula, jälgi ja analüüsi ning mõtle strateegiliselt! See on keeruline, kuid väga põnev „mäng“.
11) Ole kannatlik ja töökas – mida kallim on müüdav toode ja teenus, seda kannatlikum ja töökam pead olema.
12) Tee näidisprojekte. Pelgalt jutt ei maksa, maksavad teod.
13) Ära jäta klienti oma muredega kunagi üksi. Probleemidele reageerida on vaja kohe, pidev kontakti hoidmine on oluline. Hea, kui õnnestub luua klientidega isiklikud töövälised sõbrasuhted. Jutud ühiste jahi- või kalaretkede tähtsusest peavad paika.
14) Ära usalda liialt. Mitte kõik kliendid ei plaani pikaajalist ja vastastikku kasulikku koostööd. Kõik ei ole ka ausad. Rahaga seotud riskid on oluline maandada – ainult allkiri lepingul ei ole piisav, vaja on ka panga või kindlustusfirma garantiid.
15) Võidab see, kes viimasena alla annab!
Leppik jagas tähelepanekuid Äripäeva teemaveebi Tööstusuudised.ee hommikuseminaril. Loe pikemalt Kodumaja Grupi kogemustest Norras
ajakirja Ehitaja mainumbrist.
Seotud lood
Ehitusprojektid, mida hakatakse sageli teostama ilma põhjaliku ja projekti ekspertiisi läbinud tööprojektita, võivad kaasa tuua tüütuid sekeldusi ning probleeme. Ehkki seadus ei pruugi alati projektile ekspertiisi nõuda, on see ülitähtis samm, mis aitab ennetada võimalikke ebakõlasid ning vigu.