Maanteeamet on võtnud suuna liikuda ka teede projekteerimises 3D projektide poole ning võtta rohkem arvesse pinnamudeleid. Praegu ollakse kolmemõõtmeliste projektidele üleminekufaasis.
Ehitusuudised.ee uuris maanteeametilt, kas on plaanis kasutada ka BIM-lahendusi teede projekteerimisel?
Vastab maanteeameti avalike suhete osakonna peaspetsialist Allan Kasesalu.
"Lühike vastus on, et on küll plaanis. Kui aga pikemalt selgitada, siis BIMi (ing k „Building Information Modelling“) all mõeldakse rohkem tavaliselt hoonete ehituse projekte, kuid teedeehituse jaoks tähendab BIM „intelligentset 3-D mudelit“ (3-D model of the roadway in which elements of the design are related to each other Dynamically).
Kui nüüd küsida, kas meil on plaanis oma projektidega liikuda intelligent 3-D model'i suunas, siis peab vastama, et jah. Me tegelikult olemegi sinna suundumas ja osaliselt me seda praegu juba ka teeme. Praegu me üritame järjest rohkem teha projekte selliselt, et oleks olemas pinnamudelid, mille järgmine samm oleks, et kõik projekti osad oleksid omavahel dünaamiliselt seotud ja muutuvuses.
Probleem on aga selles, et teede projektides on kasutuses rohkem kui üks tarkvara ja erinevatele tarkvaradele sarnaste tingimuste loomine, sõnastamine tehnilistes tingimustes ja hangetes vajab veel täpsustamist, kuna erinevad programmid töötavad erinevalt. Me ei saa muutuda ühe tarkvara põhiseks ega teha tingimusi, mis soodustavad ainult ühe tarkvara kasutamist.
Kuid me tegeleme sellega ja ilmselt 2-3 aasta pärast teeme me projekte juba täielikult pinnamudelitega ja liigume dünaamiliste pinnamudelite suunas ehk siis kõik projekti osad oleksid omavahel seotud ja muutuses. Praegu oleme aga just selles faasis, kus me alles läheme üle 2D-joonistelt 3D-joonistele, mille esimese sammuna muuta projektid pinnamudelitega lahendusteks. Sealt edasi hakkame muutma neid dünaamilisteks."
Seotud lood
Riigihangete suurtellija Maanteeamet kinnitas, et paneb rohkem rõhku hangete põhjalikumale planeerimisele, ent hinna osas jäädakse siiski seni valitud tee juurde.
Maanteeameti juhi Aivo Adamson ütles Ehitusuudistele, et amet hakkab enam rõhku panema suurejooneliste objektide asemel just teede kestvusele. Adamsoni sõnul on oluline pikendada teede eluiga.
Ehitusvaldkonnas leidub ohtralt töid, mis nõuavad spetsiaalseid teadmisi ja kogemusi, kuid on ka selliseid, millega saavad hea tahtmise ja soovi korral hakkama kõik. Värvimine ongi just üks neist ettevõtmistest, kus vaja pealehakkamist ning töökat kätepaari, kvaliteetseid värve, häid maalritarbeid ning õigeid töövõtteid.