Ehitusettevõte KMG Inseneriehitus ja keskkonnafirma Doranova alustasid Pelgulinnas nõukogude ajal tekitatud pinnasereostuse likvideetimisega.
Kopli kaubajaama ala Heina, Kopli ja Telliskivi tänavate vahel Balti jaama vahetus läheduses on riikliku tähtsusega jääkreostuskolle, mis on aastaid ohutanud ümbruskonna elanike tervist ja elusloodust, sh piirkonna põhjavett. „Reostuse likvideerimine on oluline seetõttu, et reostus ei leviks ega mõjutaks põhjavee kvaliteeti,“ ütles Keskkonnateabe Keskuse projektijuht Lembit Talli.
24 000 kuupmeetrit reostunud pinnast paikneb reformimata riigimaal, mis on tihedalt kaetud raudteega. Kuigi otsene oht inimestele puudub, on põhjavee esimene kiht selles piirkonnas osaliselt reostunud. Reostus on tekkinud inimese tegevuse tagajärjel ENSV perioodil, mil maa-alal koostati kaubaronge ja laaditi kaupa, remonditi ja hooldati vedureid ning hoiustati õli ja kütust.Kopli kaubajaama pinnasereostus likvideeritakse ilma väljakaevamisteta, ehk meetodil, mis võimaldab arvestada aktiivsest tööstustegevusest ja töötavast raudteest tulenevate piirangutega.„Eestis on paraku sadu reostuskoldeid, mis on nõukogude ajast saadik meie elukeskkonda mõjutanud. Kasutame uuenduslikku tehnoloogiat pinnase puhastamiseks, soovides muuhulgas tõestada, et taoliste „pärandite“ likvideerimine on võimalik ka keerulistes oludes,“ ütles KMG Inseneriehituse juhatuse liige Indrek Pappel.Pappel möönis, et reostuse likvideerimiseks moodustati rahvusvaheline konsortsium, et kaasata keerukate tööde tegemiseks parim võimalik tehnoloogiline kogemus.„Kui oleme loonud Eesti jaoks uudseid insenertehnilisi lahendusi, on erinevate riikide spetsialistide ühendamine toonud edu,“ lisas Pappel.Keemilise ning bioloogilise pinnasetervenduse viib läbi Doranova, kus töötavad spetsialistid nii Eestist kui Soomest. Doranova Baltic OÜ juhatuse liige Margus Nõlvak ütles, et Koplis ei kaevata reostunud pinnast välja, vaid kasutatakse keemilist oksüdatsiooni ning biotervendust.
„Eestis on in-situ meetodil pinnasetervendusprojekte teostatud vaid ühe käe sõrmede jagu. Samas on tegemist kaasaegse tehnoloogiaga, mille üheks plussiks on näiteks see, et pinnase väljakaevamist ei toimu – nii saab igapäevane tegevus tervendataval maa-alal jätkuda. Pärast tervendusprotsessi vastab pinnas keskkonnanormidele ning kaob põhjavee reostusoht,“ ütles Nõlvak ning lisas, et samal meetodil on Doranova puhastanud Soomes hoonete-aluseid pindu ja teisi keerulisi objekte üle 15 aasta, ilma et ümbritsev keskkond suuremahulistest töödest häiritud oleks.
Hetkel teostatakse Kopli kaubajaamas välisuuringuid reostatud pinnase täpse ulatuse väljaselgitamiseks, mille põhjal koostatakse tööprojekt. Pärast projekteerimistööde lõppu alustavad konsortsiumina ühendatud KMG Inseneriehituse AS ja Doranova pinnase tervendamiseks vajaliku torustiku rajamist ning seadmete paigaldamist. Kopli kaubajaama reostuse likvideerimistööde kogumaksumuseks on ca 2 miljonit eurot, töid rahastatakse EL Ühtekuuluvusfondist „Jääkreostuse likvideerimine endistel sõjaväe- ja tööstusaladel" meetme raames.
KMG Inseneriehituse AS on Eesti kapitalil põhinev ettevõte, mis on spetsialiseerunud infra- ja keskkonnaprojektidele.
Doranova Baltic OÜ on loodud Soome firma Doranova OY ning Mainor ASi tütarettevõttena. Mainori osalus Doranova Baltic OÜ-s on 40%. Doranova Baltic tegeleb keskkonnakaitsealaste projektidega Eestis.Tööde tellijaks on Keskkonnateabe Keskus.
2 fotot
- Pinnasereostuse likvideerimine Foto: KMG
Seotud lood
Ehitusprojektid, mida hakatakse sageli teostama ilma põhjaliku ja projekti ekspertiisi läbinud tööprojektita, võivad kaasa tuua tüütuid sekeldusi ning probleeme. Ehkki seadus ei pruugi alati projektile ekspertiisi nõuda, on see ülitähtis samm, mis aitab ennetada võimalikke ebakõlasid ning vigu.