AS Tallinna Sadama õigusosakonna juhataja Toomas Tralla sõnul leidis äriühing, et ühtegi vaidlustust hanke käigus osalejate poolt ei esitatud.
“AS Tallinna Sadam leidis Muuga konteinerterminali 17. kai ehitaja rahvusvahelise avatud hanke käigus tihedas ehitajatevahelises konkurentsis,” selgitas Tallinna Sadama õigusosakonna juhataja Toomas Tralla, “projekti lõpparuanne on kooskõlastatud nõutavas ulatuses nii Veeteede Ametis kui ka Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumis.”
Tallinna Sadama õigusosakonna juhataja sõnul ei nõustu ettevõte Riigikontrolli hinnanguga, nagu oleks AS-ile Tallinna Sadam ning seeläbi Eesti riigile tekkinud rahaline kahju tasudes töövõtjale KMG Inseneriehitus täiendavalt kokku 2,42 miljonit eurot (37,9 miljonit krooni). Ettenägematute lisakulude puhuks oli lepingu sõlmimisel ette nähtud 2,5 miljoni euro (39 miljonit krooni) suurune reserv.
Tallinna Sadama vastus koos põhjendustega, miks ettevõte ei nõustu Riigikontrolli hinnanguga, on täies mahus esitatud Riigikontrolli aruande lisas.
Tallinna Sadama sõnul kujunes konteinerterminali 17. kai projekti lõppmaksumuseks algselt kavandatud 54,9 miljoni euro asemel 54,3 miljonit eurot. Tallinna Sadama juhatus on oma avalikus pöördumises veendunud, et hankemenetlus viidi läbi korrektselt. Samuti saadi hanke tulemusel algselt kavandatust suuremaid aluseid vastu võtta suutev kai.
Nõukogu esimehe Neinar Seli sõnul ei ole esialgsete juhatuselt saadud põhjalike selgituste alusel reaalset kahju AS-ile Tallinna Sadam tekkinud. “Ka Põhja Ringkonnaprokuratuur, kellele Riigikontroll esitas materjalid ehitajapoolse väidetava kelmuse ehk kuriteo tunnustel, on otsustanud, et menetluse alustamiseks puudub alus,” osutas Seli.
Nõukogu esimehe sõnul on Riigikontrolli etteheidete puhul tegu siiski sedavõrd ränkade süüdistustega, et nõukogu pidas vajalikuks kõiki tõstatatud küsimusi täiendavalt analüüsida. “Nõukogu pidas lõplike seisukohtade kujundamiseks vajalikuks tellida mõningates küsimustes täiendavaid ekspertiise ja kujundab oma seisukoha juhatuse võimaliku vastutuse osas nende pinnalt eeldatavalt selle kuu lõpuks või järgmise alguseks,” lausus Seli.
Sadam teatas, et Riigikontroll avaldas küll oma kontrollaruande enne Tallinna Sadama nõukogu lõplikku seisukohta, kuid nõukogu esimehe sõnul esitatakse lõplik seisukoht tutvumiseks kindlasti nii Riigikontrollile kui ka Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile, Rahandusministeeriumile ja Riigikogule.
Seotud lood
Riigikontroll leidis auditi käigus, et riigiäriühing AS Tallinna Sadam eiras Muuga konteinerterminali ehitamisel korduvalt riigihangete seadust ja tekitas 2,42 miljoni euro ulatuses põhjendamatuid ja välditavaid kulutusi.
Riigikontrolli teatel avaldab amet auditiaruande esmaspäeval, 17. septembril, mis käsitleb Muuga konteinerterminali 17. kai rajamist. Auditis selgub, kas Tallinna Sadam oleks saanud kai rajamist paremini korraldada?
Ehitusprojektid, mida hakatakse sageli teostama ilma põhjaliku ja projekti ekspertiisi läbinud tööprojektita, võivad kaasa tuua tüütuid sekeldusi ning probleeme. Ehkki seadus ei pruugi alati projektile ekspertiisi nõuda, on see ülitähtis samm, mis aitab ennetada võimalikke ebakõlasid ning vigu.