Uuringuid, mille käigus selguvad kahe riigi vahelise mere aluse raudteetunneli maksumus, tasuvusaeg ning võimalik tehniline lahendus, algavad juba selle aasta veebruaris. Esimesi tulemusi on oodata käesoleva aasta jooksul.
Püsiühenduse tasuvust ja laiemat mõjuanalüüsi asub teostama konsortsium koosseisus Ramboll Finland, Sito, Strafica, Urban Research TA, Pöyry Finland ning Skepast ja Puhkim.
Konsortsium selgitab, kas raudteetunneli rajamine on põhjendatud, või peaksime pikemas perspektiivis keskenduma laevaliiklusele ja Tallinna-Helsingi sadamate arendamisele.
Mõlema stsenaariumi kohta valmib tasuvusarvestus ja laiem mõjuanalüüs. Uuringu käigus tehakse põhjalik taustaanalüüs, uuritakse rajatava püsiühenduse mõju nii Eesti, Soome, kui ka kogu Euroopa majandusele, demograafilistele arengutele, samuti sotsiaalsetele, regionaalsetele ning majanduslikele väljavaadetele mõlemas riigis. Teostatakse ka traditsiooniline tasuvusanalüüs ning antakse hinnang reisi- ning kaubamahtudele. Uuringus keskendutakse ka olemasolevale laevaliiklusele ning ühendustele sadamatega nii Tallinnas, kui ka Helsingis.
Tehnilise kontseptsiooni ning majandusliku hinnangu uuringu viib läbi konsortsium koosseisus Sweco, WSP, Hendrikson ja Ko ning Šveitsi Amberg Engineering, kes on olnud seotud Gotthardi ja Brenner tunnelite projekteerimistega. Valmiv uuring keskendub veealuse raudteetunneli tehnilisele ning majanduslikule teostatavusele.
Konsultantide abil selgitatakse välja tunneli võimalik trassivariant, samuti peatuste ja depoode asukohad, lisaks teostatakse riski-ja turvaanalüüs, hinnatakse tunneli mõju keskkonnale, vaadeldakse võimalusi tunneli sidumiseks ühistranspordivõrku ja mõju linnaruumile. Uuring annab väärt infot ka tunneli ning rongitranspordi haldus- ka hoolduskulude osas.
Tunneli projektijuht Kari Ruohonen on konkursi tulemustega rahul ning ütleb, et pakkujate seas oli mitmeid rahvusvahelise kogemusega transpordi suurprojektide valdkonna tipptegijaid, ning lisaks kohalikku teadmist nii Eestist, kui ka Soomest.
Euroopa Komisjon tegi otsuse rahastada Kesk-Läänemere Programmist Eesti-Soome ühisprojekti FinEst Link, Tallinna ja Helsingi vahelise püsiühenduse põhjalike uuringute teostamiseks 2016 aasta juunis.
Hangetes osales kokku kümme pakkujat. Tegemist oli piiratud hankemenetlusega.
Kaheaastase FinEst Link projekti kogueelarve on 1,3 miljonit eurot. Projekti juhtpartner on Uusimaa Liit ja partnerid on Eesti Majandus-ja Kommunikatsiooniministeerium, Tallinna linn, Harju Maavalitsus, Helsingi linn ning Soome Transpordiamet.
Soome ja Eesti partnerid osalevad ühiselt tasuvusuuringu teostamises ja rahastamises. Projekti mõjuanalüüsi tööpaketi eest on vastutav Helsingi linn ja tunneli tehnilise lahenduse ja majandusanalüüsi eest seisab hea Soome Transpordiagentuur.
Seotud lood
Eesti kapitalil põhinev metall- ja klaasfassaadide ehitaja Metek OÜ tähistab järgmisel aastal 30. tegevusaastat. Soomes kõrgelt hinnatud fassaadiehitaja hetkel töös olevad suurprojektid on Helsingis Pasilas asuv NODE büroohoone ja Kamppis asuv tervisekeskus.