Täna avati Paldiski maantee ja Järveotsa tee ristmikul Tallinas betoonkattega teelõik. 230-meetrise katselõigu rajas peatöövõtjana Lemminkäinen Eesti AS. Ettevõtte juht Sven Pertens on varasemalt märkinud, et suureks kitsaskohaks betoontee rajamisel osutus sobivate materjalide leidmine.
Esimese etapina rajati 2015. aasta august-oktoober nelja meetri laiune 800-meetrine valgustatud kergliiklustee.
Teises etapis teostati alates käesoleva aasta aprillist kuni juunini sõiduteelõigu rekonstrueerimine, mis sisaldas enda kõiki teedeehituslikke töid - sademevee ärajuhtimise süsteemid, tänavavalgustus, sidekanalisatsioon, elektrikaabelliinid, liikluskorraldusvahendid ning haljastuse rajamine. Ülekäigurajad kohandati vaegnägijate vajadustele.
Betoontee katselõik koosneb kahest osast – asfaltbetoonkatendiga lõigust ning betoonkatendiga lõigust. Betoontee katselõik rajati 230-meetrisel lõigul 25 cm paksuse betoonkattega ja 310-meetrisel lõigul 20 cm paksuse betoonkattega, mis kaeti 5 cm asfaltbetoonist kulumiskihiga. Betooni mahumuutused kompenseeritakse kahanemisvuukidega, mis on lõigatud betooni iga 4,5 meetri tagant. Koormuste ülekandmiseks kasutatakse põikvuugis plastiga kaetud siledaid terasvardaid ja pikivuugis profiilterasest ankruid. Vuugid on täidetud kummiprofiilidega ja silikoonmastiksiga. Puhta betoonpinnaga sõidutee pind teemantlihviti.
Transportimiseks kriitilised 10 kilomeetrit
„Katselõigu ehitamisel saime selgeks, et ehitusel kasutatavat betoonisegu ei saa väga kaugele transportida. Segu maksimaalne transpordikaugus on 10 kilomeetrit, kuna seda transporditakse kalluritega. Kaugemale transportides hakkab betoonisegu kallurikastis segregeeruma, jämedamad kivid vajuvad allapoole ja segu pole enam ühtlane,“ vahendas ajakiri Ehitaja Sven Pertensi ettekannet 7. juunil toimunud konverentsil Betoonteede ehitamise väliskogemuse tutvustamine Eestis. „Kusjuures kerkis mure, et sobivat killustikku spetsiaalse betoonisegu tootmiseks lähikonnas ei ole,“ lisas Pertens.
Ta märkis et betoontee ehitamine on tehnoloogilise protsessi poolest üsna aeganõudev ja ette antud üllatused pikendasid projekti veelgi. „Aeganõudev on ka see, et teelõiku ei saa avada liikluseks kohe, vaid betoonile tuleb anda kivinemiseks 28 päeva.“
Betoontee katselõigu ehitamises osalesid lisaks peatöövõtjale ka Saksa alltöövõtja Beton Technik. Projekti koostas G.E.O Grupp OÜ. Ehitustööde lepinguline kogumaksumus on 1,9 miljonit eurot.
Seotud lood
Juhtiv elektrimaterjalide hulgimüüja W.EG. Eesti ja maailma suurim kaablitootja Prysmian on viimaste aastate jooksul olnud olulised panustajad Eesti avaliku ruumi arendamises, osaledes tipptasemel infrastruktuuri- ning valgustuslahenduste loomises. Ettevõtete esindajate sõnul on lisaks innovaatilistele toodetele hea tulemuse alus suurepärased partnerlussuhted ja kiired tarned.