• 24.03.15, 12:03
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pertens: vahendite nappuses uued teelahendused mõistlik valik

Lemminkäinen Eesti juhatuse esimehe Sven Pertensi sõnul ei ole Eestisse rajatavad 2+1 teelõigud küll poole odavamad neljarealistest, ent võimaldab siiski muuta teid ohutumaks ka kiiremaks. Olulist rõhku tuleb pöörata ka uue teetüübi projekteerimisele.
Pertens: vahendite nappuses uued teelahendused mõistlik valik
  • Foto: Veiko Tõkman
2+1 teelõigud on uus teelahendus Eestile. Millistele osadele tuleb erilist rõhku panna rajatavate teelõikude ohutuse tagamisele?
Erilist tähelepanu tuleb pöörata liikluskorraldusvahenditele – liiklusmärgid, teekattemärgistus, sõiduraja kohal asetsevad foorid. Kui võimalik, tuleks kasutada sõidusuundade füüsiliseks eraldamiseks põrkepiirdeid.
Millistest 2+1 teede lahenduste standarditest lähtuda või tuleb neid hakata alles looma?
2+1 teed on mitmetes riikides kasutusel, mistõttu on välja töötatud ka standardlahendusi ja põhimõtteid, mida eeskujuks võtta ja millest juhinduda. Samas ei saa kindlasti läbi ilma projekteerimiseta, sest iga teelõik on mingis mõistes individuaalne ja arvestama peab konkreetsete olukordadega.
Kuivõrd odavam on 2+1 teelahendused võrreldes 2+2 teelõikudega? Kui suur on hinnanguline protsentuaalne rahaline võit kogumaksumusest?
Kaherajalise 1+1 teelõigu ümberehitamine 2+1 lahenduse peale on kindlasti odavam, kui samale teelõigule 2+2 lahenduse ehitus. Samas ei moodusta 2+1 teelõigu ehitusmaksumus 2+2 teelõigu maksumusest mitte matemaatilised 50%, vaid pigem 60-80%, sõltuvalt tehnilistest lahendustest.
Kaks lahendust erinevad teineteisest ennekõike ühe sõiduraja ehitusmaksumuse võrra, aga näiteks teepeenarde, mulde nõlvade, külgkraavide jmt ehitusmaksumus ja projekteerimistööde maksumus on mõlemal juhul enam-vähem sama.
Teie arvamus lühidalt 2+1 teelõikude kohta. On see Eesti liikluskultuuri arvestades sobiv või mitte?
2+1 teelõik on nii ohutuse kui sõidumugavuse seisukohalt kindlasti parem kui 1+1 teelõik. 2+2 teelõik on omakorda parem 2+1 teelõigust.
Eesti liikluskultuur jätab paljuski soovida, kuid ainult sellele viidates 2+1 lahendustest loobuda ei oleks põhjendatud. Kindlasti väheneb näiteks möödasõitude ohtlikkus ja juhid riskivad vähem, teades, et kilomeetri või paari pärast saab möödasõiduks kasutada täiendavat sõidurada.
Paljudes kohtades on liikluskorralduslikult võimalik sõidusuunad põrkepiirete abil teineteisest eraldada, mis välistab võimaluse selleks mitte ettenähtud teelõigul möödasõite teostada. Kui raha ehitamiseks on piisavalt, tuleks muidugi eelistada neljarajalise maantee varianti, kuid vahendite nappuse tingimustes on 2+1 lahendus kindlasti parem praegusest olukorrast.

Seotud lood

Uudised
  • 25.03.15, 11:05
Suurorg: 2+1 teedel saame kasutada parimaid lahendusi
Nordeconi juhatuse liikme Erkki Suuroru sõnul oleks võinud 2+1 teede ehitusega alustada juba tunduvalt varem, ent praeguses seisus saame ära kasutada välisriikide parimaid lahendusi 2+1 sõiduteede ohutuse tagamisel.
Uudised
  • 25.03.15, 12:23
Merko: 2+1 teed võivad tekitada uusi ohuallikaid
AS Merko Ehitus Eesti tütarettevõtte Tallinna Teede ASi eelarveosakonna juhataja Mart Märtsoni sõnul tuleb rajatavate 2+1 teede puhul tähelepanu pöörata uutele võimalikele ohuallikatele, millega meie liiklejad veel tuttavad pole. Uusi teelõike tuleks Märtsoni sõnul vaadata kindlasti neljarealiseks ehitamise perspektiiviga.
Uudised
  • 24.03.15, 11:00
Maanteeameti soovitused ehitajatele 2+1 teelõikude rajamisel
Maanteeamet kuulutab sel aastal välja Eestis esmakordselt 2+1 teelõikude projekteerimise ning ehitamise hanked. Ehitusuudised.ee toimetus uuris, millise riigi kogemusest amet uute teelõikude rajamisel lähtub ning milliste riikide standarditega soovitab projekteerijatel ja ehitajatel tutvuda.

Viimased uudised

Uudised
  • 17.04.25, 13:30
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Suur lugu
  • 17.04.25, 12:52
Ühishoone – turvaline kindlus igasse linna ja maakonda
Uudised
  • 17.04.25, 12:51
Eesti ranged energiamärgised muudavad ehituse kallimaks
Leedu A++ energiaklassi hoone võib Eestis saada vabalt C-energiaklassi hinnangu.
Börsiuudised
  • 17.04.25, 12:21
Oma Ehitaja alustab Liveniga Põhja-Tallinnas uut arendust
Uudised
  • 17.04.25, 12:15
Omavalitsused ootavad riigilt teede korrashoiuks suuremat tuge
Uudised
  • 17.04.25, 10:48
Mapri ehitab Peetrisse suure autokeretööde hoone. “See on julge käik”
Ehitustööde tellija on TKM Kinnisvara. Peetrisse kerkivad ka Amservi 12 000-ruudune esindus, rajajaks Capital Mill ning 9000-ruudune Mercedes-Benzi sõiduautode esindus, rajajaks Kaamos Kinnisvara.
Uudised
  • 17.04.25, 09:02
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Levinud on suhtumine, et kindlam on ehitada uus, mis vastab standarditele ja tänapäeva nõuetele.
Ajakiri
  • 16.04.25, 16:46
Ehitaja ajakiri aprill 2025

Hetkel kuum

Mapri Ehituse juhatuse esimehe Priit Jaaganti sõnul on otsuse taga seni vastuseta küsimused.
Uudised
  • 15.04.25, 11:46
Mapri Ehitus asendab Tartus vajunud maja uuega
Mapri Ehitus: “Me tahame teada, mis Lubja tänava maja vajumise põhjustas.”
Arendus rajatakse arhitektuuribüroo Molumba võidutöö järgi.
Uudised
  • 14.04.25, 08:04
Lasnamägi laieneb: juurde ehitatakse 300 uut korterit
Sirin Development plaanib Vaelasse rajada kuni 130 000 ruutmeetri suuruse logistikapargi.
Uudised
  • 16.04.25, 07:41
Sirin Developmenti Eesti suurim arendus ehitatakse Vaelasse
Sarikapeolised.
Uudised
  • 14.04.25, 07:47
1Partner Ehitus sai Invego uue ärihoone sarikate alla
Autokeretööde hoone põhjast (Visuaal: EMP A&I).
Uudised
  • 17.04.25, 10:48
Mapri ehitab Peetrisse suure autokeretööde hoone. “See on julge käik”
Ehitustööde tellija on TKM Kinnisvara. Peetrisse kerkivad ka Amservi 12 000-ruudune esindus, rajajaks Capital Mill ning 9000-ruudune Mercedes-Benzi sõiduautode esindus, rajajaks Kaamos Kinnisvara.
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Uudised
  • 17.04.25, 13:30
Nordecon allkirjastas Tiskre kooli ehituslepingu
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Uudised
  • 17.04.25, 09:02
Eesti inseneride edulugu: uuele tootele andis tuule tiibadesse avatud suhtlus ja enesekriitika
Levinud on suhtumine, et kindlam on ehitada uus, mis vastab standarditele ja tänapäeva nõuetele.
Valmiva hoone katusele paigaldatakse enam kui 150 paneeliga päikesepark (Foto: YIT).
Uudised
  • 16.04.25, 16:30
YIT tähistas Kristiine uue kortermaja sarikapidu
Vaata galeriid.

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Ehitusuudised esilehele